• Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Woningnood in Europa
      • Total Cost of Ownership-model voor zero-emissie touringcars
      • Veilige en gezonde werkplekken in de horeca – resultaten van de Europese bedrijvenenquête naar nieuwe en opkomende risico's (Esener)
      • Kindermarketing voor voedingsmiddelen verplaatst zich meer van klassieke media naar online media en sportevenementen
    • Events
      • NEAD bijenkomst 2022
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar omgang met contant geld
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Maartje van der Aa
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sven Bouwmeester
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Wouter van der Geest
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Ton Grimmius
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Bereiken van nieuwe stikstofdoelen door methodiek MuConsult en Panteia

Bereiken van nieuwe stikstofdoelen door methodiek MuConsult en Panteia

De doelstelling van het kabinet is een flinke verlaging van de stikstofuitstoot de ten opzichte van in 2019, en moet in 2030 behaald zijn. Ondanks dat de stikstofuitstoot al van zichzelf omlaaggaat door het steeds grotere aandeel van schonere en alternatieve brandstoffen, zijn er meer maatregelen nodig zijn om deze aanzienlijke reductiedoelstelling te kunnen behalen.

Methodiek om effecten te bepalen

MuConsult en Panteia hebben een methodiek ontwikkeld om het effect van mobiliteitsmaatregelen op stikstofemissies en -depositie te bepalen. Maatregelen die bijvoorbeeld leiden tot minder voertuigen op de weg, leiden ook tot minder brandstofverbruik en daardoor tot minder uitstoot van stikstof. Met onze methode kunnen wij berekenen hoe groot de reductie in voertuigen is, tot welke vermindering in uitstoot van stikstof en andere gassen dit leidt, en wat de afname in stikstofdepositie in natuurgebieden is. Bij het laatste voorbeeld kunnen wij ook aangeven waar deze reductie plaatsvindt.

We pasten onze methodiek al met succes in verschillende provincies voor het wegvervoer, de binnenvaart, het spoorvervoer en de zeevaart toe. Uit deze onderzoeken blijkt vooral dat stikstof een zeer lokaal effect heeft. Het grootste gedeelte van stikstofemissies slaat neer binnen een paar kilometer van de bron van de uitstoot. Dit onderscheidt het van andere broeikasgassen zoals CO2, en voegt een extra dimensie toe aan de problematiek. Maatregelen die toegespitst zijn op een specifiek gebied zullen daarom een groter effect hebben op de stikstofdepositie dan algemene maatregelen.

Weten wat wij voor u kunnen betekenen om de nieuwe stikstofdoelen te behalen? Neem contact met ons op en dan bespreken we vrijblijvend wat er mogelijk is.

Meer weten?

Roeland Houkes
Onderzoeker / Adviseur
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl
079-322 20 00

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement

Overig
Webshop
Panteia C02-voetafdruk
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk