Port of Amsterdam heeft goede kansen om positie als containerhaven uit te bouwen

gepubliceerd: 06-11-2019

Op 22 oktober organiseerde Port of Amsterdam een logistieke ontbijtsessie op het luxe zeilschip ‘Stad Amsterdam’ om de kansen op het gebied van short sea en containerlogistiek te bespreken.

Dit naar aanleiding van tweetal onderzoeken, uitgevoerd door Panteia en WSP. De belangrijkste conclusies die uit het onderzoek naar voren kwamen zijn hieronder weergeven:

• Amsterdam heeft door haar ligging in combinatie met haar goede logistieke infrastructuur goede goede kansen om haar positie als containerhaven verder uit te bouwen. Onderzoekers geven aan dat het zeezijdige volume op Amsterdam sterk kan uitgroeien.

• Een quick-win hierbij is het verder doorontwikkelen van de short seaverbindingen op Amsterdam. Op dit moment wordt 109.000 TEU ingevuld met de huidige short sea-diensten van onder andere Samskip.

• Verder zien de onderzoekers een mogelijke stijging in deep-sea overslag met de komst van de nieuwe zeesluis. Met de nieuwe sluis liggen er kansen voor grotere containerschepen (15.000 - 18.000 TEU).

• Het deep sea-volume heeft ook potentie om feeder diensten aan te trekken, om op deze manier andere havens te bedienen. Een groei in feeder volume zou ook mogelijkheden creëren om meer short sea-verbindingen op Amsterdam aan te kunnen bieden.

• Daarnaast is er vanuit het achterland ruimte voor verdere groei van containers die per binnenvaart naar Amsterdam worden vervoerd. Dit volume wordt gevormd door de bestaande binnenvaartstromen tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen enerzijds en de binnenvaartverbindingen van Amsterdam met Noord- en MiddenNederland en Duitsland (het natuurlijke achterland van Amsterdam). De verwachting is dat de containerstromen per binnenvaart over het IJ daarmee flink toe zullen nemen.

• Voor directe containershuttles per spoor is er potentieel voor Amsterdam bij verbindingen met Duitsland. Voor containershuttles per spoor met Italië en Frankrijk liggen er ook kansen, hoewel Amsterdam hierin sterke concurrentie ervaart.

• Om het potentieel van Amsterdam als containerhaven waar te maken moet Amsterdam belangrijke misconcepties in de markt over Amsterdam (vertraging door zeesluis, voorrang voor olietankers, onvoldoende besef van competitiviteit met betrekking tot kosten) weg zien te nemen.

• De compacte schaal van Amsterdam en bijbehorende gemeenschap is een grote sterkte voor de logistieke kansen. Hierdoor kan Amsterdam als alternatief dienen voor operators die spreiding en zekerheid zoeken.

• Amsterdam heeft snelle turnaround tijden voor logistieke afhandeling, zowel aan de waterzijde als truck en spoorafhandeling.

• De verschillende terminals in Amsterdam hebben voldoende capaciteit, geen congestie en kunnen maatwerk leveren

Lees hier het gehele stuk. 

 

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00