Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten

gepubliceerd: 09-06-2021

In opdracht van het ministerie van Volsgezondheid, Welzijn en Sport heeft Panteia in de periode januari tot en met december 2020 geïnventariseerd in welke mate kinderen met reclame voor voedingsmiddelen in aanraking (kunnen) komen en in hoeverre de geïnventariseerde reclames lijken te voldoen aan de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen (RVV) in de Nederlandse Reclamecode (NRC). Verder is gekeken naar de vraag in hoeverre de getoonde voedingsproducten voldoen aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf.

Met de monitor zijn zowel de media (televisie, websites, social media) als de fysieke omgeving (supermarkten, bioscopen en recreatievoorzieningen) in beeld gebracht. De mate waarin kinderen met voedingsreclame in aanraking komen verschilt per medium en kanaal. Via YouTube, TikTok, de websites van voedingsfabrikanten en vooral supermarkten en recreatievoorzieningen is de kans relatief groot dat kinderen in aanraking komen met reclame voor voedingsmiddelen. Op tv vormen voedingsreclames een klein deel van het totale aanbod aan reclames rondom kinderprogramma’s. Ook via influencers op Instagram en in de sociale media van voedingsfabrikanten zelf is de reclame gericht op kinderen relatief beperkt.

Via alle geïnventariseerde omgevingen komen kinderen in aanraking met voedingsreclame. Een deel hiervan lijkt te voldoen aan de regels van de reclamecode, maar een deel ook niet. De meeste voedingsproducten waarvoor reclame wordt gemaakt voldoen niet aan de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Dit betekent dat kinderen in bepaalde mate in aanraking komen met reclame voor ongezonde voedingsmiddelen. 

 

Mede op basis van de monitor kindermarketing heeft Foodwatch een klacht tegen McDonald’s ingediend bij de Reclame Code Commissie. McDonald’s overtreedt volgens deze organisatie de regels ten aanzien van kindermarketing. Hierbij wordt dan vooral gewezen naar de socialmediacampagnes van het bedrijf waarin kinderidolen worden gebruikt.

 

Op dit moment voert Panteia in opdracht van het ministerie van VWS een onderzoek uit naar de werkwijzen van voedings- en alcoholproducenten ten aanzien van reclame via sociale media. Daarbij wordt ook gekeken naar het bereik en de effecten van deze marketingvormen onder minderjarigen. De resultaten van dit onderzoek worden binnenkort gepubliceerd.

 

De Kamerbrief met de monitor kindermarketing vind je hier

Download hier het rapport. 

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00