Onderzoek kosten toonbankbetalingsverkeer 2020

In opdracht van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank voert Panteia een telefonisch onderzoek uit onder toonbankinstellingen om de huidige kosten van het betalingsverkeer in kaart te brengen.

Dit onderzoek vindt voor de vijfde keer plaats (eerdere metingen waren in 2011, 2013, 2015 en 2017) onder 1.200 toonbankinstellingen.

Doel van het onderzoek
Wanneer een klant in een bedrijf afrekent, maakt de ondernemer daarvoor kosten. U kunt hierbij denken aan het afstorten van het verdiende geld bij de bank of het abonnement van een betaalterminal. Maar u kunt ook denken aan de tijd die men kwijt is aan het opmaken van de kassa, het tellen van de dag- en weekopbrengsten of het brengen van het geld naar de bank.

Betalen kost dus geld. Maar hoeveel geld is een ondernemer nu per jaar kwijt bent aan het afhandelen van het betalingsverkeer? En wat zijn de voordeligste betaalmiddelen?

Met dit onderzoek willen wij een nauwkeurig beeld van de kosten van het betalingsverkeer voor toonbankinstellingen (detailhandel, horeca, ambulante handel en pompstations) verkrijgen. We maken onderscheid naar verschillende vormen van betalingsverkeer (contant, PIN, Contactloos, Creditcard, etc.). Het doel is om een zo goed en nauwkeurig mogelijk inzicht te krijgen in de kostenstructuur zodat de kosten van betalingsverkeer betaalbaar kunnen blijven voor de ondernemer.

Telefonisch onderzoek onder toonbankinstellingen
Om alle kosten die met betalen te maken hebben in kaart te brengen, voert Panteia een telefonisch onderzoek uit. Voor een betrouwbare meting is het van groot belang dat er voldoende ondernemers aan dit onderzoek meewerken. Interviewers bellen namens Panteia met toonbankinstellingen met het verzoek of om u vragen over het betalingsverkeer wilt beantwoorden. De telefonische gesprekken worden gehouden in februari en maart 2021.

Privacy
Vanzelfsprekend behandelt Panteia alle antwoorden met de grootste zorgvuldigheid en onder strikte geheimhouding. Alleen de onderzoekers van Panteia krijgen de gegevens onder ogen. Nooit zullen individuele gegevens te herleiden zijn of naar buiten worden gebracht. Op basis van de verstrekte gegevens stelt Panteia een rapport op. De resultaten van het onderzoek worden in de zomer van 2021 uitgebracht.

Vragen
Heeft u vragen over dit onderzoek? U kunt per mail of telefoon contact opnemen met de projectmanager van dit onderzoek: Marianne van Marwijk

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00