Prijs/kwaliteit-verhouding wordt troef om spoorsector duurzaam te laten groeien

gepubliceerd: 13-11-2018

Panteia staat bekend om zijn korte en lange termijn-voorspellingen van transportstromen en is daarom gevraagd de trends in de spoormarkt voor de komende jaren aan te geven. Als er gevraagd wordt om een voorspelling te doen voor de periode tussen vijf tot tien jaar, dan staan veel seinen op groen voor het spoorgoederenvervoer.

Met de huidige economische groei is iedere modaliteit onmisbaar, maar voor het spoor geldt dit wel in het bijzonder. De infrastructuur geeft met het 3e spoor in Duitsland veel extra capaciteit (wat hopelijk af is tegen die tijd), er kunnen 750 meter treinen worden gereden op Duitse bestemmingen en het waterpeil op de Rijn wordt s ‘zomers steeds lager waardoor er meer alternatieven voor binnenvaart wordt gezocht. Ook de verladers, logistieke dienstverleners en de overheid zien veel mogelijkheden om goederen per trein te vervoeren. Echter, dan zal er wel wat moeten veranderen in de prijs/kwaliteit van het aangeboden product.

Wat ons opvalt als we met mensen uit de spoorsector praten is dat er vaak vanuit de mogelijkheden en onmogelijkheden van het spoor wordt gedacht. Als de trein de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, dan willen de klanten daar graag gebruik van maken. Dat verlangen wordt echter onvoldoende benut door de bureaucratie en de ellenlange procedures binnen de sector. Dit zien we zo nu en dan terug in normale omstandigheden, maar vooral bij afwijkingen of calamiteiten schiet het oplossend vermogen van het spoor tekort. Wij bespeuren dat klanten daardoor soms “spoorgeïrriteerd” raken. Dat is jammer en veroorzaakt veel gemiste kansen.

Als Panteia zien wij voor het spoor veel mogelijkheden in het continentale vervoer. Te meer wanneer de shortsea-hub van de Nederlandse havens optimaal benut wordt; hoewel de maritieme (container-)stromen zeker van belang zijn en blijven. Ook de Brexit zou extra kansen kunnen geven, omdat onbegeleid vervoer via shortsea en het spoor waarschijnlijk minder last heeft van additionele grenscontroles dan het wegtransport.

Het druk bereden Nederlandse netwerk zal door de groei van reizigers als goederentreinen meer onderhoudsgevoelig worden. Dit zal leiden tot meer buitendienststellingen, waardoor omleidingsroutes efficiënt moeten kunnen worden ingezet. Inframanagers zullen hierop moeten anticiperen, wat wel bleek tijdens het Rastatt incident.

Een goederenstroom die na de val van het IJzeren Gordijn is weggevallen, maar door de huidige toestand in de wereld weer aan het toenemen is, is die van militair materieel. Ook defensie wil vanwege duurzaamheid en veiligheid graag gebruik maken van de trein en ook daar zal het spoor een passend antwoord op moeten geven.

Wij zijn erg enthousiast over de maatregelen die de Staatssecretaris heeft aangekondigd in het Masterplan Spoorgoederenvervoer. Juist de infraheffing was de afgelopen periode sterker gestegen dan de overige kosten, waardoor de kosten van spoorvervoer sneller zijn gestegen dan die van het wegvervoer. Het ministerie wil de spoorsector helpen om de exploitatiekosten te verminderen, maar daar moet vanuit de sector wel wat tegenover staan. Zo vinden wij het een goede zaak dat de Staatssecretaris een robuuste samenwerking wil afdwingen in het zogenaamde last-mile vervoer in de havens. Communicatie tussen de verschillende partijen is hier cruciaal om zowel de service te garanderen als de infrastructuur van de terminals optimaal te benutten.

Door juist niet de duurzaamheidstroef altijd uit te spelen, maar te concentreren op prijs/kwaliteit verhouding, zien we voldoende kansen voor de sector om verder duurzaam te groeien.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00