Tien waterstofschepen tussen Rotterdam en Keulen in 2024

gepubliceerd: 04-02-2020

Het eerste resultaat van het RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence-project) is een feit.

Zeventien partijen tekenden tijdens de Combined Energy Conference in Arnhem een intentieverklaring om transport per water, weg en trein via de zogeheten Rijn-Alpen corridor in de toekomst op basis van waterstof te laten plaatsvinden. Zo moet een klimaatneutrale transportcorridor tussen Rotterdam en Genua gaan ontstaan.

Goederen op de transportlijn tussen Nederland, Duitsland, Zwitserland en uiteindelijk Italië worden op dit moment nog nagenoeg op basis van fossiele brandstoffen vervoerd. Provincie Zuid-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen namen het initiatief tot de eerste zero-emissie route. Panteia heeft mede bijgedragen aan het opstarten voor dit initiatief, door het uitvoeren van analyses naar de marktpotentie voor waterstof op deze corridor, met als tijdshorizon 2030 en 2050.

Op de korte termijn richt RH2INE zich in eerste instantie op het realiseren van productielocaties voor waterstof langs de Rijn tussen Rotterdam en Keulen. De komende jaren kunnen dan de eerste tien tot vijftien binnenvaarttankers op waterstof gaan varen.

Die ambitie is niet simpel te verwezenlijken. Om een stabiele marktomgeving te creëren voor een waterstofcorridor is onder andere een goede infrastructuur met bunkerlocaties en ook tankstations noodzakelijk om vraag en aanbod goed in balans te brengen – nog los van de ombouw van schepen of trucks. Ook op het vlak van veiligheid en regulering moet nog veel worden ontwikkeld. Bij de Europese Unie wordt een subsidie voor verder onderzoek, waarin bovengenoemde topics aan bod komen, aangevraagd.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00