gepubliceerd: 11-10-2018
De ruimtelijke-economische omzetkengetallen gaan over een drietal onderwerpen: de omzet per m² winkeloppervlakte, de omzet per hoofd van de bevolking en de omzet niet-in-winkel (waaronder internetaankopen). Deze laatste categorie wordt steeds belangrijker voor bedrijven in de detailhandel en is een nieuwe toevoeging aan wat het HBD eerder publiceerde.
Alle gegevens zijn te vinden via het kennisportal www.detailhandel.info.
De kengetallen geven inzicht in het functioneren van de winkels en de (nieuwe) distributie mogelijkheden van het winkelaanbod. Ook zijn ze bedoeld om de ruimtelijk- economische effecten in kaart te brengen.
Voor dit onderzoek heeft Panteia gegevens verzameld van de detailhandel over de afgelopen drie jaar. Op basis van gegevens van het CBS en van Locatus en op basis van sectorramingen, die Panteia zelf produceert, zijn de kengetallen tot stand gekomen.
De omzetkengetallen zullen vanaf nu jaarlijks, rond april, geactualiseerd worden. De acht adviesbureaus (BRO, Bureau Stedelijke Planning, DTNP, Ecorys, I&O Research, NRW, Rho adviseurs en Seinpost Adviesbureau) hebben toegezegd deze omzetkengetallen vanaf heden te hanteren bij ruimtelijk-economisch onderzoek.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.
Bel ons op: 079-322 20 00