Co- en zelfregulering in Audiovisuele Mediadiensten

gepubliceerd: 11-10-2018

Samen met VVA en het European Network voor Social and Economic Research heeft Panteia een evaluatie uitgevoerd van co- en zelfregulering instrumenten die ingezet worden bij de implementatie van de richtlijn Audiovisuele Mediadiensten in heel de EU.

In samenwerking met VVA en het European Network voor Social and Economic Research (ENSR) heeft Panteia een evaluatie uitgevoerd van co- en zelfregulering instrumenten die ingezet worden bij de implementatie van de richtlijn Audiovisuele Mediadiensten (AVMSD) in alle 28 EU Lidstaten. De evaluatie is uitgevoerd voor DG Communications Networks, Content and Technology (DG CONNECT) van de European Commissie.

De instrumenten zijn gericht op audiovisuele reclame in brede zin en op het beschermen van minderjarigen in audiovisuele diensten. Audiovisuele diensten betreft zowel de traditionele audiovisuele mediadiensten (televisie) als ook audiovisuele mediadiensten op aanvraag. De co- en zelfregulering instrumenten zijn geïnventariseerd en geëvalueerd aan de hand van de EU Principles for Better Self- and Co- Regulation. Daarnaast zijn een aantal good practices geselecteerd.

Door hun dynamische en flexibele aanpak is co- en zelfregulering een goed instrument om toe te passen in een snel veranderend beleidsveld zoals audio visuele mediadiensten. De processen die gevolgd worden bij het opstellen van deze instrumenten zijn vaak niet expliciet geformaliseerd. In veel gevallen zijn er geen specifieke doelen vastgesteld noch monitoring of evaluatieprocessen. Consumentenklachten worden gebruikt om het functioneren van de instrumenten te meten.

U vindt hier meer informatie over het onderzoek.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00