Fileschade vrachtverkeer stijgt naar € 1,3 miljard

gepubliceerd: 21-11-2018

Jaarlijks brengt TLN in samenwerking met Evofenedex de Economische Wegwijzer uit. In de Economische Wegwijzer staat een overzicht van de duurste files van Nederland op het hoofdwegennet voor het vrachtverkeer. Panteia heeft voor het jaar 2017 de cijfers voor de Economische Wegwijzer samengesteld en gerapporteerd.

De grootste stijgers

De grootste economische schade in 2017 vond plaats op de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein: 23,8 miljoen euro. De schade op de A27 tussen Everdingen en Gorinchem steeg het meeste ten opzichte van 2016, met ruim 6 miljoen euro. Andere sterke stijgers zijn de A2 Holendrecht-Oudenrijn, de A20 Kleinpolderplein- Terbregseplein, de A1 Beekbergen-Azelo en de A28 Rijnsweerd-Hoevelaken. De directe vertragingsschade voor vrachtverkeer op de top-20 trajecten is 210 miljoen euro. Na de openstelling van de nieuwe A1 tussen Diemen en Muiderberg in 2016 is deze uit de top-20 verdwenen.

Overige kosten

Naast directe vertragingsschade, leiden files ook tot andere kosten. Zo moeten bedrijven omrijden om een file te vermijden. Ook kan de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om goederen toch op tijd af te leveren. Verder vereist het inspelen op files aanpassingen in de rit- en routeplanning en dus extra inspanning van planningsafdelingen. Ten slotte leiden vertragingen op de weg ook tot vertragingen in het productieproces van bedrijven.

Mogelijke oplossingen

Een aantal knelpunten is al in het MIRT opgenomen en de besluitvorming erover is al ver gevorderd. Daarnaast zijn er knelpunten waarvoor onderzoeken of verkenningen zijn uitgevoerd. Panteia is van mening dat de knelpunten, en meer in het algemeen de files, alleen kunnen worden bestreden met een mix aan maatregelen: verbeteren van de infrastructuur, beter benutten van de infrastructuur, en betalen naar gebruik.

Methodiek

De schade door files voor het vrachtverkeer is volgens een vaste methodiek bepaald. Als input voor de berekeningen zijn verkeersgegevens van Rijkswaterstaat gebruikt (filezwaarte voor al het verkeer op het hoofdwegennet, het aandeel vrachtverkeer en het aantal rijstroken). De reistijdwaardering is gebruikt om de uiteindelijke economische schade te berekenen.

Meer weten? Neem contact met ons op. 

Hieronder bij downloads vind je tevens ons rapport en daaronder de Economische wegwijzer van TLN en Evofenedex. 

 

 

 

Download publicatie

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00