Onderzoek overbruggen negatieve beeldvorming werkgevers

gepubliceerd: 11-10-2018

Onderzoeksbureau Panteia gaat voor Team Aanpak Jeugdwerkloosheid van het ministerie van SZW onderzoeken hoe negatieve beeldvorming bij werkgevers kan worden overbrugd.

Gekeken wordt of en hoe interventies zoals een persoonlijke kennismaking, bijvoorbeeld door speeddates, matchingsbijeenkomsten, stages en proefplaatsingen, het beeld dat werkgevers hebben van jongeren, positief kan beïnvloeden.

De hoge jeugdwerkloosheid onder jongeren lijkt voor een deel te worden veroorzaakt doordat werkgevers zich (vaak onbewust) laten leiden door vooroordelen over bijvoorbeeld jongeren met een uitkering en migrantenjongeren. Zij worden daardoor vaak op voorhand al afgewezen.

Voor dit onderzoek werkt Panteia samen met De Beleidsonderzoekers en RADAR/Art.1. Het onderzoek wordt uitgevoerd in de maanden juni t/m augustus 2016. Op basis van literatuuronderzoek en het benaderen van het veld vindt een inventarisatie en selectie plaats van relevante en veelbelovende projecten en werkwijzen. Deze worden vervolgens aan de hand van een vast format beschreven en beoordeeld op effectiviteit. De bundeling van de veelbelovende projecten en werkwijzen levert een praktische handreiking op voor scholen, gemeenten en UWV.

Meer informatie over het onderzoek vindt u hier.

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00