Panteia aanwezig op TEN-T days Rotterdam

gepubliceerd: 11-10-2018

20, 21 en 22 juni vonden de TEN-T days 2016 plaats in Rotterdam. Dit is een jaarlijks terugkerend evenement over het Europese infrastructuurbeleid. Panteia was hierbij aanwezig.

Dit jaarlijkse terugkerende evenement gaat over het Europese infrastructuurbeleid; het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) en de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen (CEF).

Deelnemers en onderwerpen Aan het evenement namen alle belangrijke spelers deel, die nodig zijn om het efficiënte vervoersnetwerk te realiseren waaraan Europa behoefte heeft. Belangrijke spelers zijn de EU-ministers, leden van het Europees Parlement, de Europese Commissie, de TEN-T-coördinatoren, de Europese Investeringsbank, ministers uit buurlanden van de EU en alle stakeholders van de TEN-T gemeenschap, waaronder projecttrekkers en particuliere beleggers; in het totaal zo'n 2000 deelnemers.

Gezamenlijk bogen de deelnemers zich over de belangrijkste uitdagingen wat betreft het stimuleren van investeringen in vervoer, nu de structuur van en prioriteiten binnen de EU-begroting opnieuw worden bezien.

Ook werd er gesproken over de ontwikkeling van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T). Panteia is hierbij nauw betrokken, omdat Panteia de Europese Commissie assisteert bij het ontwikkelen van zeven van de negen TEN-T corridors. Presentatie Panteia – kosten/baten spoorweg geluid Een van de onderwerpen gedurende de TEN-T Days in Rotterdam was spoorweg geluid. Panteia was gevraagd een presentatie te geven over de kosten en de baten van de verschillende mogelijkheden om spoorweggeluid tegen te gaan.

De twee meest gangbare oplossingen hiervoor zijn het bouwen van geluidschermen en het vervangen van de ijzeren remblokken van goederenwagons. Uit de Panteia berekeningen bleek, dat op Europese schaal, het vervangen van de remblokken 2% kost van de investeringen in geluidschermen die op €48 miljard zijn begroot. Het voordeel van het vervangen van de remblokken zit hem niet alleen in de kosten, maar ook in het feit dat de geluidsreductie van de remblokken overal effect heeft, terwijl de geluidsschermen alleen geluid reduceren daar waar de geluidschermen staan. Daarnaast kunnen door de geluidsarme remblokken de eventueel nog te bouwen geluidschermen lager worden.

Bekijk hier de presentatie 'Socio-economic CBA: Retrofit Options in Order to Reduce Rail Noise by 2022/2025.

 

Download publicatie

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? We staan u graag te woord.

Bel ons op: 079-322 20 00