Acceptatie van contant geld door toonbankinstellingen
Uit recent onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat contant geld nog altijd een veel geaccepteerd betaalmiddel is onder winkeliers en dienstverleners. Het totale aantal winkeliers en dienstverleners waar je niet met contant geld kunt betalen is ongewijzigd gebleven ten opzichte van vorig jaar. Om te achterhalen waarom winkeliers ervoor kiezen om wel of geen contant geld te accepteren, is onderzoekbureau Panteia gevraagd om een verdiepend onderzoek uit te voeren. Hiervoor zijn 1.148 toonbankinstellingen in Nederland telefonisch bevraagd.
Veiligheid versus klantvriendelijkheid
Veiligheid blijkt voor ondernemers de belangrijkste reden te zijn om geen contant geld te accepteren. De meest genoemde redenen om geen contant geld te accepteren zijn volgens winkeliers het risico op een overval of inbraak (38%) en diefstal door het personeel (31%). Ook de veiligheid van de afstortlocatie (15%), de voorkeur voor een betaalmiddel door de klanten (16%) en de kosten en de tijd die contant geld met zich meebrengen (13%) worden genoemd.
De toonbankinstellingen die aangeven wél contant geld te accepteren, doen dat vooral omdat hun klanten contant willen betalen (69%) en omdat munten en bankbiljetten een wettig betaalmiddel zijn (59%). Daarnaast noemt 15% van de winkeliers dat het bedrijf al sinds oudsher contante betalingen accepteert. Nog eens 12% laat weten dat de klanten niet op een andere wijze kunnen betalen.
Acceptatiebeleid over drie jaar
In het onderzoek werd tevens gevraagd of winkeliers van plan zijn om over drie jaar nog steeds contant geld te accepteren. Het overgrote deel van de winkeliers verwacht tegen die tijd nog altijd contant geld te zullen accepteren (89%). Slechts 1% laat weten over drie jaar zeker geen contant geld meer te accepteren en 3% denkt dat dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn. Sectoren waar dat vooral speelt zijn de amusement-sector en de detailhandel groot. Tot slot is er nog een groep winkeliers en dienstverleners die dit niet goed kan inschatten (7%).
Over het onderzoek
Om contante betalingen voor iedereen toegankelijk te houden, en omdat veel consumenten graag de keuze hebben om met contant geld te kunnen betalen, hebben vertegenwoordigende organisaties van retailers zich in het Convenant Contant Geld van 2022 gecommitteerd aan het blijven accepteren van contant geld door hun leden. Jaarlijks monitort De Nederlandsche Bank de voortgang van deze inspanningen. Panteia speelt hierbij een belangrijke rol en heeft op verzoek van De Nederlandsche Bank een verdiepend onderzoek uitgevoerd naar de overwegingen van toonbankinstellingen om wel of geen contant geld te accepteren. Panteia voert vaker onderzoeken uit voor van De Nederlandsche Bank, onder andere naar de bekendheid en waardering van bankbiljetten. Op deze pagina leest u daar meer over.
Geïnteresseerd in meer informatie over dit onderwerp? Bekijk dan de website van DNB.