NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Kennisgebieden
  3. Maatschappij & Economie
  4. Gezondheid & Preventie

Gezondheid & Preventie

Iedereen is gebaat bij een goede gezondheid. Preventie speelt daar een grote rol in. Panteia geeft inzicht in verschillende facetten van gezondheid en preventie, waaronder aandacht op de werkvloer voor gezond en veilig werken, de beïnvloeding van burgers om (on)gezonde keuzes te maken en de inzet van overheden en gezondheidsorganisaties om burgers en professionals te stimuleren om gezondheid en preventie te omarmen. Deze vraagstukken bevinden zich veelal op het snijvlak tussen verschillende expertises. Daarom bundelen wij voor opdrachtgevers onze kennis van gedragswetenschappen, juridische vraagstukken, marketing en digitale media en benutten wij ons netwerk van bedrijven, brancheorganisaties en gezondheidsdeskundigen.

Onze thema’s:

Arbeidsomstandigheden, gezond en veilig werken

Werkgevers hebben een verantwoordelijkheid richting hun medewerkers om voor gezonde en veilig werkomstandigheden te zorgen. Panteia brengt in beeld hoe organisaties de Arbo-wetgeving toepassen, welke belemmeringen zij ondervinden en hoe zij ertoe bewogen kunnen worden om een extra stap te zetten die leidt tot betere arbeidsomstandigheden op de werkvloer. Ook psychosociale arbeidsbelasting (PSA) staat op onze agenda. In onze onderzoeken belichten wij de rol van werkgevers en werknemers en hebben daarbij oog voor thema’s als administratieve lasten, regeldruk en de rol van de bedrijfsarts en arbodienstverleners.

Programma’s voor (publieke) gezondheidsbevordering

In het Nationaal Preventieakkoord hebben de Rijksoverheid en meer dan 70 maatschappelijke organisaties zich gecommitteerd aan het verbeteren van de gezondheid van de Nederlanders. Het doel is om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik terug te dringen. Ook de seksuele gezondheid en drugsgebruik zijn een voortdurend punt van aandacht. Panteia stelt de impact van deze programma’s op de (publieke) gezondheid vast. We brengen hiervoor in beeld hoe het gedrag op dit moment is, welke invloeden er zijn op gedrag en wat de effecten zijn van initiatieven om de gezondheid te bevorderen.

Invloed van marketing en sociale media

Sociale media hebben de afgelopen decennia een nieuwe wereld geopend. Toch is er nog weinig inzicht in de effecten van sociale media op gezondheid. Marketing voor ongezonde producten komt terecht bij verschillende doelgroepen, waaronder kinderen, die daardoor verleid worden meer (ongezonde) producten te consumeren. Deze marketing mag juridisch gezien niet gericht zijn op kinderen, maar kinderen komen hier toch mee in aanraking. Daarnaast zorgen de omgangsvormen en beïnvloeding via sociale media voor nieuwe vraagstukken rond effecten op mentale gezondheid. Panteia volgt ontwikkelingen rondom sociale media op de voet. Met onze kennis van werkwijzen van platforms, adverteerders en gebruikers onderling geven wij inzicht in wat zich online afspeelt en hoe dit mensen op allerlei wijzen beïnvloedt.

Wet- en regelgeving om consumenten te beschermen

In sommige beroepen is extra aandacht voor de gezondheid en veiligheid van de bezoekers en consumenten van groot belang. Bijvoorbeeld op het gebied van voeding en alcohol, waar regels gelden rondom de verkoop en promotie van alcohol en producten met veel vet, suiker of zout. Maar ook in andere branches die aan regels gebonden zijn is er extra aandacht voor de bescherming van consumenten, zoals de horeca, tatoeagestudio’s en andere ondernemingen waar klanten een (mogelijk) gezondheidsrisico lopen. Panteia kent de regels en monitort voor opdrachtgevers de naleving. Ook geven wij op basis van onderzoek advies over de mogelijke aanpassingen van regels. Daarbij kijken wij ook naar internationale voorbeelden.

Meer weten?


Henri Faun
Senior Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk