Verkenning & Prognoses
Elke dag vervoeren we personen, goederen en informatie van A naar B. Om dat vervoer mogelijk te maken moeten we ons transportsysteem voortdurend onderhouden en optimaliseren. We maken plannen om het openbaar vervoer te verbeteren, om nieuwe verbindingen aan te leggen, om distributiecentra te bouwen of om de luchtvervuiling door transport tegen te gaan. Een goed functionerend transportsysteem zorgt ervoor dat het vervoer van personen, goederen en informatie ook in de toekomst gegarandeerd is.
Het onderhouden, beheren en optimaliseren van het transportsysteem door overheid en bedrijfsleven levert veel vragen op. Wat kost het uitbreiden van een weg? Welke alternatieven voor het openbaar vervoer zijn het meest effectief? Hoeveel uitstoot brengt het personen- en goederenvervoer met zich mee? Waar komen goederen vandaan en waar gaan ze naar toe? Wat is een goede locatie voor een nieuwe terminal? Veel van deze vragen zijn omvangrijk en complex. Daarom ontwikkelt en gebruikt Panteia vaak transportmodellen om te helpen bij het beantwoorden van dit type vragen.
We hebben regelmatig transportmodellen ontwikkeld en ingezet voor:
- Ontwikkelingen in het vervoer en verkeer voor de korte en lange termijn;
- Corridorstudies en achterlandverbindingen;
- Prognoses voor binnenvaart, zeevaart, weg, spoor en openbaar vervoer;
- Kosten-batenanalyses voor infrastructuur;
- Haalbaarheidsstudies voor bijvoorbeeld openbaar vervoer en wegverkeer;
- Economische en ruimtelijke effecten van goederen- en personenvervoer;
- Kostenberekeningen voor het goederenvervoer;
- Externe effecten van het transport.
De transportmodellen die we gebruiken onderscheiden we naar personen- en goederenvervoer. We ontwikkelen en gebruiken eigen modellen, zoals het Europese goederenvervoermodel NEAC. Maar we maken ook gebruik van transportmodellen van derden. In Nederland maken we bijvoorbeeld gebruik van modellen zoals LMS, NRM, BasGoed, V-MRDH, BBMA of Bivas. We kennen deze modellen goed en weten voor welke vraagstukken ze ingezet kunnen worden. Daarbij geven we regelmatig presentaties, trainingen, cursussen en colleges over transportmodellen en het gebruik ervan.