NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Kennisgebieden
  3. Transport & Mobiliteit
  4. Verkenning & Prognoses

Verkenning & Prognoses

Elke dag vervoeren we personen, goederen en informatie van A naar B. Om dat vervoer mogelijk te maken moeten we ons transportsysteem voortdurend onderhouden en optimaliseren. We maken plannen om het openbaar vervoer te verbeteren, om nieuwe verbindingen aan te leggen, om distributiecentra te bouwen of om de luchtvervuiling door transport tegen te gaan. Een goed functionerend transportsysteem zorgt ervoor dat het vervoer van personen, goederen en informatie ook in de toekomst gegarandeerd is.

Het onderhouden, beheren en optimaliseren van het transportsysteem door overheid en bedrijfsleven levert veel vragen op. Wat kost het uitbreiden van een weg? Welke alternatieven voor het openbaar vervoer zijn het meest effectief? Hoeveel uitstoot brengt het personen- en goederenvervoer met zich mee? Waar komen goederen vandaan en waar gaan ze naar toe? Wat is een goede locatie voor een nieuwe terminal? Veel van deze vragen zijn omvangrijk en complex. Daarom ontwikkelt en gebruikt Panteia vaak transportmodellen om te helpen bij het beantwoorden van dit type vragen.

We hebben regelmatig transportmodellen ontwikkeld en ingezet voor:

  • Ontwikkelingen in het vervoer en verkeer voor de korte en lange termijn;
  • Corridorstudies en achterlandverbindingen;
  • Prognoses voor binnenvaart, zeevaart, weg, spoor en openbaar vervoer;
  • Kosten-batenanalyses voor infrastructuur;
  • Haalbaarheidsstudies voor bijvoorbeeld openbaar vervoer en wegverkeer;
  • Economische en ruimtelijke effecten van goederen- en personenvervoer;
  • Kostenberekeningen voor het goederenvervoer;
  • Externe effecten van het transport.

De transportmodellen die we gebruiken onderscheiden we naar personen- en goederenvervoer. We ontwikkelen en gebruiken eigen modellen, zoals het Europese goederenvervoermodel NEAC. Maar we maken ook gebruik van transportmodellen van derden. In Nederland maken we bijvoorbeeld gebruik van modellen zoals LMS, NRM, BasGoed, V-MRDH, BBMA of Bivas. We kennen deze modellen goed en weten voor welke vraagstukken ze ingezet kunnen worden. Daarbij geven we regelmatig presentaties, trainingen, cursussen en colleges over transportmodellen en het gebruik ervan.

Meer weten?


Servé Hermens
Onderzoeker / Adviseur
Jan Kiel
Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk