NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Kosten wegvervoer stijgen in 2026: Invoering vrachtwagenheffing zorgt halverwege 2026 voor verdere verhoging
      • Slotconferentie van het SKUP Türkiye-project belicht routes naar duurzame stedelijke mobiliteit
      • Arbeidsmarktonderzoek Openbare Apotheken 2025
      • Enquête Monitor Vracht 2025
    • Events
      • Supporting Women Entrepreneurs-webinar "Ondernemend worden: van ideeën naar actie"
    • Informatie voor respondenten
      • Arbeidsmarktonderzoek Openbare Apotheken 2025
      • Blik op Werk tevredenheidsonderzoek
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Timon van Eeken
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Kosten wegvervoer stijgen in 2026: Invoering vrachtwagenheffing zorgt halverwege 2026 voor verdere verhoging

Kosten wegvervoer stijgen in 2026: Invoering vrachtwagenheffing zorgt halverwege 2026 voor verdere verhoging

De verwachte kostenontwikkeling in het goederenwegvervoer, exclusief brandstofkosten-ontwikkeling en exclusief vrachtwagenheffing, voor 2026 ten opzichte van 2025 varieert tussen de plus 3,4% en plus 4,8%. Dat blijkt uit ons rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026”. Daarbovenop is er per 1 juli 2026 sprake van een verhoging als gevolg van de introductie van de vrachtwagenheffing.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2025 varieert tussen de plus 3,6% en plus 5,0%. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2026 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2025 varieert van 3,2% tot 4,6%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief vrachtwagenheffing.

Loonkostenontwikkeling
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2025 t.o.v. 2024 is plus 5,5%. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2026 is plus 6,1%. Op dit moment is er nog geen nieuwe cao afgesloten. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op loonvoet marktsector van het Centraal Planbureau, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 4,2% per 1 januari 2026. Daarnaast zijn de effecten van “waarde vakantiedag” plus 1,7% en “meer-uren deeltijdmedewerkers” plus 0,5% meegenomen en verminderd met het effect van de sociale lasten minus 0,3%.

Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2025 t.o.v. 2024 met gemiddeld met 0,6% gedaald.

Realisatie 2025 in lijn met de raming 2025
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2025 wijkt licht af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2026
De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 20% toe en de verzekeringskosten met 7,1%. Per 1 juli 2026 daalt de motorrijtuigenbelasting en wordt de heffing van het eurovignet stopgezet, als gevolg van de introductie van de vrachtwagenheffing.

Effect vrachtwagenheffing tussen de 0 en 9,8%
Per 1 juli 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd. Deze heffing zorgt voor een extra kostenstijging van transport over de weg. Het effect van deze kostenstijging is niet meegenomen in de berekening van de totale kostenontwikkeling. De effecten zijn namelijk afhankelijk van het voertuiggewicht, de CO2-emissieklasse en de gemaakte tolplichtige kilometers. Daarmee kan deze stijging per situatie (per rit en per klant) verschillend zijn en oplopen tot 9,8%. Voor zero-emissievoertuigen ligt de heffing substantieel lager.

Specifieke omstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke omstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling. Er zijn veranderingen qua regelgeving op het gebied van duurzaamheid zoals ze-zones, REDIII, ETS2 en CSRD. Daarnaast zijn er ontwikkelingen die specifiek zijn voor een deelsector of een individueel bedrijf, zoals congestie. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage beschreven maar zijn niet in één cijfer uit te drukken en daarom niet meegenomen in de kostenontwikkeling. Daarnaast nemen bedrijven diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Het rapport kunt u aanschaffen via onze webshop.

Meer weten?


Manfred Kindt
Marktmanager
Wim Mars
Onderzoeker / Adviseur
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk