Belang influencermarketing neemt toe bij reclame voor voedingsmiddelen
Kinderen kunnen online in toenemende mate in aanraking komen met reclame voor voedingsmiddelen. Dit blijkt uit de meest recente monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten. Panteia voert deze monitor jaarlijks uit voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Meer via influencers, minder via tv
Vooral de directe sponsoring van influencers is daarbij een aandachtspunt. Niet alleen laten zij zich eenmalig betalen om reclame te maken. Steeds vaker zien wij dat influencers een zakelijk belang hebben in merken die zij promoten. Deze trend zien wij bij verschillende vormen van sociale media: YouTube, Instagram en TikTok.
Tegenover de toename van reclame via influencers staat een afname van reclame op televisie en via uitzending gemist diensten. Ook het aantal advertenties voor voedingsmiddelen rondom YouTube video’s neemt af. YouTube heeft daartoe zelf restricties ingevoerd om het aantal zogeheten pre-roll en mid-roll advertenties voor eten en drinken te beperken voor minderjarigen.
Kindermarketing is alom present
Naast de sociale media en influencermarketing komt in de monitor ook een groot aantal andere vormen van reclame aan bod. Het gaat daarbij onder andere om televisiereclames, websites, bioscoopreclames, sportevenementen en reclame bij recreatievoorzieningen.
Via alle vormen van media en in alle facetten van de fysieke omgeving kunnen kinderen in aanraking komen met voedingsreclame. Slechts een klein deel van de reclames is voor producten waarvoor volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen reclame mag worden gemaakt richting kinderen. De meeste voedingsproducten waarvoor reclame wordt gemaakt staan ook niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
De geïnventariseerde voedingsreclame komt veel bij kinderen terecht in een context die zich op een gemengd publiek richt. Dit geldt voor sociale media, maar ook voor familieprogramma’s op tv en acties in supermarkten. Hoewel kinderen jonger dan 13 jaar veelal een kleine minderheid (<25%) van de doelgroep via deze kanalen vormen, kan het in absolute zin om aanzienlijke aantallen jongeren gaan. Op deze wijze bereikt voedingsreclame voor ongezonde producten op grote schaal jonge kinderen.