NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Consumentengoederen niet duurder door inzet zero-emissie trucks

Consumentengoederen niet duurder door inzet zero-emissie trucks

Naar aanleiding van een motie heeft de Tweede Kamer het kabinet in 2023 gevraagd om een verkenning over de mogelijke impact van hogere aanschafkosten voor zero-emissie vrachtwagens en de realisatiekosten van private laadpaalinfrastructuur op de geschatte maatschappelijke kosten voor consumenten. Deze verkenning werpt een licht op hoe bedrijven investeringen in zero-emissievervoer doorberekenen aan andere bedrijven in de keten en welk effect dit heeft op de prijs die consumenten betalen voor hun goederen.

De kernvraag van deze verkenning luidt als volgt: ‘In welke mate worden duurzame investeringen in zero-emissievervoer tot 2030 direct doorberekend in eindproducten voor de consument?’ Onze onderzoekers hebben door middel van deskresearch, sectorinzichten en interviews met verschillende ketenpartijen een beeld geschapen van het logistieke landschap en van de kostenopbouw en het kostenaandeel van transport in consumentenproducten. Samen met voorbeeldcalculaties, die met het TCO-vracht model zijn opgesteld, is een beeld geschetst van de impact op de consumentenprijzen als gevolg van de kostenstijgingen door investeringen in zero-emissievervoer.

Het effect van extra investeringen in zero-emissievervoer op de consumentprijzen blijkt tot 2030 beperkt en ook na die tijd lijkt de impact marginaal te zijn. Het aantal ZE-trucks groeit gestaag, maar zal tot 2030 relatief beperkt blijven ten opzichte van het totale aantal vrachtwagens op de Nederlandse wegen. Daarnaast wordt het transport over de hele linie duurder, dus ook voor vervoer met dieseltrucks. De stijgende kosten voor transport worden beïnvloed door factoren zoals de kosten van arbeid en energie, maar daarnaast ook door het toekomstige beprijzen van CO2-uitstoot als onderdeel van de beleidstransitie naar ZE-vervoer.

Door de algehele stijging van de kosten, ook voor de productie van consumentengoederen, blijft naar verwachting in de toekomst ook bij het gebruik van ZE-transport voor het vervoer van consumentenproducten verhoudingsgewijs het aandeel van de transportkosten op de totale productkosten gelijk.

De Kamerbrief over de resultaten van de verkenning vindt u hier.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Michel van der Mierden, m.van.der.mierden@panteia.nl.

Meer weten?

Michel van der Mierden
Onderzoeker / Adviseur
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk