Effectstudie terugsluis vrachtwagenheffing
Op 4 oktober is het ‘Meerjarenprogramma terugsluis vrachtwagenheffing 2026-2030’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Zoals minister Madlener schrijft in zijn begeleidende kamerbrief, vereist de Wet vrachtwagenheffing dat in dit programma duidelijk moet worden gemaakt in hoeverre de maatregelen bijdragen aan verduurzaming en innovatie van de vervoersector. Daarom verzorgde Panteia in opdracht van het ministerie een effectstudie.
Vanaf 2026 zal er in Nederland een vrachtwagenheffing van kracht worden. Voor emissievrije vrachtwagens zal het tarief fors lager zijn. Dit stimuleert het gebruik van emissievrije vrachtwagens, wat zal helpen de CO2-uitstoot door het goederenvervoer te verminderen. De netto-opbrengst van de heffing wordt teruggesluisd in de Nederlandse vervoersector in de vorm van subsidies voor verduurzaming en innovatie.
Het meerjarenprogramma beschrijft hoe deze terugsluis vorm zal krijgen, waaronder de verschillende subsidies die beschikbaar worden gesteld. Het Panteia-rapport onderzoekt de effecten van dit programma. De belangrijkste conclusies:
- Het meerjarenprogramma zorgt voor een hogere instroom van zero-emissievoertuigen; 19.600 voertuigen extra.
- Het programma zorgt voor een reductie van de uitstoot, waaronder 3,7 miljoen ton CO2.
- Het programma zorgt voor een reductie van 700 miljoen voertuigkilometers.
Deze aantallen zijn lager dan in het meerjarenprogramma werd beraamd. Een deel van de effecten van het programma worden pas na 2030 gerealiseerd. Ook zijn er factoren die zorgen voor onzekerheid in de effectberekeningen, zoals beperkingen van de netcapaciteit voor energie en onzekerheid van ondernemers over het investeringsmoment. Dit kan invloed hebben op het tempo waarin bedrijven overstappen op zero-emissie-voertuigen.
Het rapport is hier te downloaden.