NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Evaluatie Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Evaluatie Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

Heb je als burger of onderneming te maken met een fout in de registratie van gegevens, en kom je hier met de betrokken overheidsorganisatie(s) niet uit? Dan kun je hiervoor sinds 2021 terecht bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Dit meldpunt ondersteunt burgers, bedrijven en overheidsorganisaties bij het corrigeren van fouten in overheidsregistraties en de gevolgen daarvan. In opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voerde Panteia een evaluatie van het meldpunt uit. 

Uit het onderzoek blijkt dat het aantal meldingen jaarlijks is gestegen, van 504 meldingen in 2021 naar 1.115 in 2023. Het merendeel hiervan wordt ingediend door burgers. Organisaties die het meest betrokken zijn bij fouten, zijn gemeenten en de Belastingdienst. Ondanks de toename van het aantal meldingen is de bekendheid van het meldpunt laag. Het MFO heeft momenteel voldoende capaciteit, kennis en competenties om de binnenkomende meldingen af te handelen, maar dit kan veranderen als meer bekendheid wordt gegeven aan het meldpunt.

Deskundig en behulpzaam meldpunt, goede samenwerking met registratiehouders
Het MFO is in termen van capaciteit en competenties goed toegerust om de toegewezen taken en verantwoordelijkheden effectief uit te voeren. Melders zijn overwegend positief over onder andere de betrouwbaarheid, professionaliteit, deskundigheid en behulpzaamheid van de medewerkers van het MFO. Zij bieden een luisterend oor, geven zo goed mogelijk hulp en reageren tijdig. De samenwerking tussen het MFO en andere organisaties verloopt over het algemeen goed, waarbij registratiehouders aangeven dat het samenwerken constructief verloopt en het meldpunt veel inzet toont om problemen op te lossen.  

Uitdagingen op het gebied van inzage BRP en communicatie verwachtingen
Het MFO heeft voornamelijk een signalerende en helpende rol. Er zijn uitdagingen en verbeterpunten met betrekking tot de gezaghebbende kracht en doorzettingsmacht van het MFO. Momenteel heeft het MFO nog niet de bevoegdheid om toegang te krijgen tot relevante gegevens, zoals de BRP, wat de analyse en effectiviteit van de afhandeling van meldingen kan beperken. Er wordt gewerkt aan het regelen van de wettelijke basis voor inzage in de BRP via de Wet Digitale Overheid. Verder heeft het MFO geen formele autoriteit om aanbevelingen te doen aan registratiehouders, wat ertoe kan leiden dat fouten niet kunnen worden opgelost door het MFO, terwijl een burger of onderneming hier wel op hoopt of van uitgaat. Transparante communicatie over wat het MFO kan (helpen) oplossen is daarom belangrijk.
 
Inzet verschillende methoden voor breed en gedetailleerd inzicht werking MFO
Het onderzoek van Panteia bestond uit deskresearch, een online enquête onder 1.000 bedrijven en ruim 750 burgers, en 23 diepte-interviews met melders, registratiehouders en medewerkers van het MFO en BZK. Voor het bereiken van de bedrijven is het Panteia Bedrijvenpanel ingezet. De inzet van de verschillende methoden en dataverzameling onder meerdere doelgroepen leverde een grondig en gedetailleerd inzicht op in de werking en effectiviteit van het MFO.

Het MFO en het Ministerie van BZK gebruiken het rapport als input voor de verdere ontwikkeling van het MFO. 

Het volledige onderzoeksrapport vindt u hier.

Wilt u meer weten over hoe Panteia uw organisatie meer inzicht kan bieden? Of heeft u vragen over het onderzoek? Neem gerust contact op met een van onze experts.
 

Meer weten?

John Boog
Projectmanager
Tom Kruis
Onderzoeker / Adviseur
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk