Haalbaarheidsstudie SUMP voor MONT-stedennetwerk
Panteia heeft onlangs een haalbaarheidsstudie afgerond over een grensoverschrijdend SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) voor het MONT-stedennetwerk. Het Nederlands-Duitse MONT-stedennetwerk bestaat uit Münster, Osnabrück en Netwerkstad Twente (Almelo, Hengelo & Enschede). In deze studie hebben we samen met Rupprecht Consult de verschillende opties voor het creëren van een grensoverschrijdende SUMP geanalyseerd. Het MONT-netwerk is pionier op het gebied van grensoverschrijdende mobiliteitsplanning en een volledige grensoverschrijdende SUMP zou uniek zijn.
Als gevolg van de nieuwe TEN-T regelgeving zijn de vijf steden van het MONT-netwerk verplicht om in 2027 een SUMP te hebben. In deze studie onderzoekt Panteia hoe deze nieuwe verplichting te adresseren. Kan dit worden gedaan door samen te werken en één SUMP voor alle vijf steden te creëren, of is het beter om vijf afzonderlijke SUMP’s op te stellen?
In dit onderzoek adviseren we om niet één grensoverschrijdende SUMP te maken, maar te werken met een ‘vier zones-aanpak'. Dit is een midden scenario tussen het creëren van één SUMP en het creëren van vijf verschillende SUMP's. Afhankelijk van het geografische niveau werken de steden op verschillende manieren samen. Voor het hoogste geografische niveau maken de steden een 'parapluplan' waarin gemeenschappelijke belangen worden geformuleerd over regionale kwesties en waar lokale SUMP's in passen. Het 'parapluplan' coördineert regionale inspanningen op het gebied van duurzame mobiliteit en vergroot de lobbykracht richting nationale en Europese instellingen. Op lagere geografische zones zullen de vijf steden kennis en ervaringen delen. Het opzetten van het parapluplan en het delen van kennis over lokale kwesties kan worden ondersteund door een projectbureau/knowledge hub. Dit bureau is financierbaar met Interreg Europe-subsidie.
Voor het opstellen van deze studie gebruikten Panteia en Rupprecht een gestandaardiseerde methodologie. Eerst werden de verschillende plannen van de vijf steden geanalyseerd om mogelijke synergiën te vinden en om te beoordelen in welke mate de bestaande mobiliteitsplannen voldoen aan de SUMP-vereisten. Deze resultaten werden gevalideerd in interviews en een workshop. Tijdens de workshop zijn ook verschillende opties voor regionale samenwerking op het gebied van duurzame mobiliteit besproken. Om het wiel niet opnieuw uit te vinden is ook de grensoverschrijdende mobiliteitsplanning in andere grensregio's geanalyseerd. Daarnaast werd het voorgestelde bestuursmodel van de 'vier-zones-aanpak' gecreëerd en gevalideerd met vertegenwoordigers van de Euregio Enschede-Gronau en de steden van het MONT-netwerk.
Download het rapport hier.
Voor meer informatie neem gerust contact op met onze experts.