Havenbezoek voor de binnenvaart fors duurder in 2024
De haventarieven voor de binnenvaart zijn dit jaar met gemiddeld 4,4% gestegen, zo blijkt uit onderzoek van Panteia. Nog nooit eerder werd er zo'n forse stijging van de tarieven waargenomen. Het gemiddelde tarief voor binnenhavengeld stijgt van € 13,9 cent per ton laadvermogen naar € 14,4 cent per ton laadvermogen. Een gemiddeld binnenvaartschip van 1500 ton moet daardoor bij een havenbezoek € 216 betalen, tegen € 208 een jaar eerder. De oorzaak voor de stijging kan gevonden worden in de inflatiecorrectie die diverse binnenhavens toepassen in hun tariefstelling. Alleen voeren sommige havens wel heel merkwaardige correcties door...
In totaal verhoogden 66 van de 98 havens in Nederland met een havengeldverordening, de tarieven. Wanneer de tarieven verhoogd werden, gebeurde dat met gemiddeld 6,5%. De meest opvallende stijging was daarbij waarneembaar bij de gemeente Vlissingen - niet te verwarren met de Sloehaven die onder het havengebied van North Sea Port valt. De gemeente Vlissingen besloot het havengeld met liefst 34% te verhogen, waardoor een havenbezoek door een schip van 1500 ton dit jaar ineens € 265 kost, tegen € 197 een jaar eerder. Andere havens die forse verhogingen doorvoeren zijn Gouda (+12%), Port of Twente (+10%) en Yerseke (+10%).
De duurste haven van Nederland is dit jaar wederom Ameland, ondanks dat de tarieven niet verhoogd zijn. Op dit Waddeneiland wordt voor het aanmeren van een binnenvaartschip, ten behoeve van het laden en lossen, een tarief gevraagd per ingenomen oppervlakte. Dit is een afwijkende grondslag. Door het hoge tarief betaalt een schip van 1500 ton bijna € 900 om af te meren, ruim twee keer zo veel als in andere dure havens zoals Huizen, Harderwijk en Eindhoven.