Identificatie van Kritieke Schakels in Europese Multimodale Goederenvervoernetwerken
Bij Panteia hebben we een simulatiekader ontwikkeld om kritieke schakels in multimodale goederenvervoernetwerken te identificeren en te rangschikken. Doordat het kader schaalbaar is, kan het worden toegepast op het niveau van TEN-T-corridors. Dit biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers.
De TEN-T-corridors vormen de ruggengraat van het Europese goederenvervoer en maken een efficiënte en duurzame doorstroming van goederen tussen lidstaten mogelijk. Tegelijkertijd worden deze netwerken blootgesteld aan uiteenlopende risico’s, zoals extreme klimaatgebeurtenissen, ongevallen, verouderde infrastructuur en geopolitieke spanningen. Dergelijke verstoringen kunnen ernstige sociaaleconomische gevolgen hebben, waardoor veerkracht een urgente prioriteit is. Het identificeren van kritieke infrastructuur is een van de eerste stappen richting effectieve veerkrachtplanning. In lijn hiermee vraagt de EU-richtlijn Critical Entities Resilience Directive lidstaten te bepalen welke assets essentieel zijn voor de continuïteit van kernvoorzieningen.
Tot nu toe richtten de meeste benaderingen van link-kritikaliteit zich op monomodale wegennetwerken of waren ze afhankelijk van datarijke congestiemodellen, wat hun bruikbaarheid op het strategische TEN-T-niveau beperkte. Dit onderzoek vult dat gat door een schaalbaar kader te introduceren dat verstoringen in multimodale goederenvervoernetwerken simuleert, waarbij herroutering, modal shifts en zelfs geannuleerde vraag worden meegenomen.
Toegepast op de Noordzee–Rijn–Middellandse Zee (NSRM)-corridor combineert het kader Panteia’s NEAC goederen vraag- en modal splitmodel met een grafiek-gebaseerde representatie van weg, spoor en binnenwateren. Een nieuw multimodaal link-kritikaliteitsalgoritme beoordeelt de impact van het wegvallen van individuele schakels, waarbij de effecten worden gemeten via indicatoren zoals gegeneraliseerde transportkosten, emissies, vertragingen en onvervulde vraag. Dit wordt gevisualiseerd in een impactanalyse-dashboard (klik op de afbeelding om te vergroten).
Door schakels te rangschikken op basis van zowel systeemwijde als stroomspecifieke effecten, biedt het kader beleidsmakers een praktisch screeningsinstrument. Het ondersteunt investeringsprioritering, planning van redundantie en het ontwerp van omleidingsstrategieën, en is bovendien aanpasbaar aan nationale goederencorridors en militaire mobiliteitsplanning.
“Door technische modellering te verbinden met praktische beleidsvragen helpt dit kader te identificeren waar veerkrachtmaatregelen het meest van belang zijn voor het Europese goederensysteem.” – Jan Kiel, senior projectmanager bij Panteia
Deze tool is ontwikkeld door stagiair Sathvik Gadiraju, onder begeleiding van Jan Kiel en Merve Cebeci van Panteia. De (Engelstalige) scriptie van Sathvik is hier te vinden.