NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Identificatie van Kritieke Schakels in Europese Multimodale Goederenvervoernetwerken
      • Achtergrond van het PREPARED-project
      • Herstel na de toeslagenaffaire vraagt meer dan geld: jongeren willen erkenning en toekomstperspectief
      • Oorzaken en beleving bij regelovertreding: onderzoek onder UWV-cliĆ«nten
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Blik op Werk tevredenheidsonderzoek
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
      • Nelleke Hasselman-Pals
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Identificatie van Kritieke Schakels in Europese Multimodale Goederenvervoernetwerken

Identificatie van Kritieke Schakels in Europese Multimodale Goederenvervoernetwerken

Bij Panteia hebben we een simulatiekader ontwikkeld om kritieke schakels in multimodale goederenvervoernetwerken te identificeren en te rangschikken. Doordat het kader schaalbaar is, kan het worden toegepast op het niveau van TEN-T-corridors. Dit biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers.

De TEN-T-corridors vormen de ruggengraat van het Europese goederenvervoer en maken een efficiënte en duurzame doorstroming van goederen tussen lidstaten mogelijk. Tegelijkertijd worden deze netwerken blootgesteld aan uiteenlopende risico’s, zoals extreme klimaatgebeurtenissen, ongevallen, verouderde infrastructuur en geopolitieke spanningen. Dergelijke verstoringen kunnen ernstige sociaaleconomische gevolgen hebben, waardoor veerkracht een urgente prioriteit is. Het identificeren van kritieke infrastructuur is een van de eerste stappen richting effectieve veerkrachtplanning. In lijn hiermee vraagt de EU-richtlijn Critical Entities Resilience Directive lidstaten te bepalen welke assets essentieel zijn voor de continuïteit van kernvoorzieningen.

Tot nu toe richtten de meeste benaderingen van link-kritikaliteit zich op monomodale wegennetwerken of waren ze afhankelijk van datarijke congestiemodellen, wat hun bruikbaarheid op het strategische TEN-T-niveau beperkte. Dit onderzoek vult dat gat door een schaalbaar kader te introduceren dat verstoringen in multimodale goederenvervoernetwerken simuleert, waarbij herroutering, modal shifts en zelfs geannuleerde vraag worden meegenomen.

Toegepast op de Noordzee–Rijn–Middellandse Zee (NSRM)-corridor combineert het kader Panteia’s NEAC goederen vraag- en modal splitmodel met een grafiek-gebaseerde representatie van weg, spoor en binnenwateren. Een nieuw multimodaal link-kritikaliteitsalgoritme beoordeelt de impact van het wegvallen van individuele schakels, waarbij de effecten worden gemeten via indicatoren zoals gegeneraliseerde transportkosten, emissies, vertragingen en onvervulde vraag. Dit wordt gevisualiseerd in een impactanalyse-dashboard (klik op de afbeelding om te vergroten).

Door schakels te rangschikken op basis van zowel systeemwijde als stroomspecifieke effecten, biedt het kader beleidsmakers een praktisch screeningsinstrument. Het ondersteunt investeringsprioritering, planning van redundantie en het ontwerp van omleidingsstrategieën, en is bovendien aanpasbaar aan nationale goederencorridors en militaire mobiliteitsplanning.

“Door technische modellering te verbinden met praktische beleidsvragen helpt dit kader te identificeren waar veerkrachtmaatregelen het meest van belang zijn voor het Europese goederensysteem.” – Jan Kiel, senior projectmanager bij Panteia

Deze tool is ontwikkeld door stagiair Sathvik Gadiraju, onder begeleiding van Jan Kiel en Merve Cebeci van Panteia. De (Engelstalige) scriptie van Sathvik is hier te vinden.

Meer weten?


Merve Cebeci
Onderzoeker / Adviseur
Jan Kiel
Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk