Kidfluencers en gezinsvlogs: de grens tussen hobby en werk
In deze Week van de Mediawijsheid staan we stil bij het actieve gebruik van sociale media door kinderen: kidfluencers en het figureren in gezinsvlogs of posts van mom- en dadfluencers. Duizenden kinderen in Nederland spelen een prominente rol in online content, waarmee zij en hun ouders soms aanzienlijke inkomsten genereren. Dit lijkt op het eerste gezicht onschuldig, maar de populariteit van kidfluencers brengt ook zorgen met zich mee over de balans tussen hobby en werk, het welzijn van de kinderen, en de grenzen van kinderarbeid.
“Kinderen kunnen plezier beleven aan influencen en meewerken aan gezinsvlogs, maar ze kunnen niet altijd de gevolgen overzien van de impact die dat werk kan hebben. Daarom is het belangrijk om te komen tot een effectieve aanpak die ouders en kinderen kunnen helpen bij een verantwoorde omgang met sociale media.”
- Henri Faun, onderzoeker
“Wanneer verandert een hobby in werk?”
Onderzoek voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid door Panteia, samen met vhp en geadviseerd door Bureau Jeugd en Media, laat zien dat kinderen die regelmatig content delen of in gezinsvlogs verschijnen, aanzienlijke druk kunnen ervaren om online actief te blijven. Dit kan leiden tot mentale belasting en privacyrisico’s. Bovendien blijken kinderen en ouders niet altijd voldoende professioneel om goede zakelijke afspraken met adverteerders en sponsors te maken. Dit alles roept vragen op over hoe deze jonge influencers op een verantwoorde manier kunnen meewerken aan online producties en hoe zij beter kunnen worden begeleid en beschermd tegen de mogelijke negatieve gevolgen.
Ondanks deze potentiële risico’s zien de meeste ouders en kinderen de activiteiten van kidfluencers niet als werk maar als een hobby. Werk door kinderen is aan verschillende regels gebonden. Zo is het wettelijk geregeld dat kinderen tot 13 jaar alleen mogen werken als dat in het kader van culturele of kunstzinnige producties is. Daarvoor moeten producenten dan een ontheffing aanvragen. Vanaf 13 jaar zijn er ook duidelijke regels voor wat een kind wel of niet aan werk mag doen.
Het rapport van Panteia en vhp biedt verschillende opties voor een aanpak die kidfluencers beter beschermt tegen mogelijk negatieve gevolgen van hun activiteiten. Dit omvat, onder andere, een registratie van commercieel actieve kinderen, een limiet aan het aantal uur dat een kind aan commerciële posts mag werken, een eerlijke verdeling van inkomsten en begeleiding door een mentor. Het kabinet bestudeert het rapport en komt volgend jaar na de zomer met een reactie.
Het volledige rapport kunt u hier downloaden