NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Kosten wegvervoer stijgen in 2024 minder hard dan in 2023

Kosten wegvervoer stijgen in 2024 minder hard dan in 2023

De verwachte kostenstijging, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2024 ten opzichte van 2023 varieert tussen de plus 3,8% en plus 5,3%. De gerealiseerde kostenstijging, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2023 varieert tussen de plus 4,8% en plus 8,8%. Dit is een kostenontwikkeling exclusief specifieke marktomstandigheden en brandstofkostenontwikkeling. De gerealiseerde kostenontwikkeling 2023 is in lijn met de raming zoals in 2022 voor 2023 is afgegeven. De kostenstijging over 2024 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2023 varieert daarmee van 3,8% tot 5,1%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2023-2024” van onderzoeksbureau Panteia.

Kostenontwikkeling blijft hoog en de raming is nog onzeker
Na de extreme kostenstijging in het afgelopen jaar, ligt de kostenontwikkeling dit jaar aanmerkelijk lager. Toch is ook nu de stijging historisch gezien nog steeds stevig. Het ontbreken van een cao-beroepsgoederenvervoer voor 2024 maakt de raming minder voorspelbaar dan in het afgelopen jaar. De raming gaat nu uit van 5,4% contractloonstijging marktsector volgens het Centraal Planbureau. Daarnaast gaat onze raming uit van een accijnsverhoging per 1 januari 2024 op diesel. In de huidige kamer wil een meerderheid van deze accijnsverhoging afzien. Echter een beleidsbesluit is hierover nog niet genomen. Vandaar dat de raming uitgaat van staand beleid.

Loonkostenontwikkeling 2023
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2023 t.o.v. 2022 is plus 8,89%. De loonkostenontwikkeling voor 2023 is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5%, een eenmalige uitkering van €250,- per 1 januari, een reiskostenvergoeding en de doorbetaling van verplichte opleidingstijd.

Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2023 t.o.v. 2022 met gemiddeld 9,1% gedaald. De gerealiseerde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2023 varieert tussen plus 3,7% en plus 7,8%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om prijsstijgingen van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2023 in lijn met de raming 2023
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2023 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van november 2022.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2024
De rentekosten nemen naar verwachting met 29,6% toe en de verzekeringskosten met 6,0%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 4,4% toe.

Specifieke marktomstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld forse tolkostenontwikkeling in Duitsland en duurzaamheidsverplichtingen.

Nieuw in de rapportage
Nieuw in het huidige rapport is een kostenontwikkeling voor een elektrische trekker/oplegger.

Meer weten?

Manfred Kindt
Marktmanager
Wim Mars
Onderzoeker / Adviseur
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk