• Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Woningnood in Europa
      • Total Cost of Ownership-model voor zero-emissie touringcars
      • Veilige en gezonde werkplekken in de horeca – resultaten van de Europese bedrijvenenquête naar nieuwe en opkomende risico's (Esener)
      • Kindermarketing voor voedingsmiddelen verplaatst zich meer van klassieke media naar online media en sportevenementen
    • Events
      • NEAD bijenkomst 2022
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar omgang met contant geld
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Maartje van der Aa
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sven Bouwmeester
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Wouter van der Geest
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Ton Grimmius
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023

Kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023

Panteia heeft in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023 in kaart gebracht. Deze studie is een update van de cijfers uit 2020.

 

Kostenkengetallen voor het goederenvervoer zijn gebaseerd op onderzoek naar de bedrijfseconomische kosten van goederenvervoerders. Met deze update stelt het KiM kostenkengetallen beschikbaar voor de vervoerwijzen weg, spoor, binnenvaart, zeevaart en luchtvaart voor de jaren 2016-2021. De aanleiding voor dit onderzoek is dat de kostenkengetallen uit het hoofdonderzoek uit 2020, met als meest recente jaar 2018, gedateerd begonnen te raken. Met deze update is de reeks van jaren verlengd met de periode 2019-2021.

 

Onze kostenkengetallen voor het goederenvervoer worden gebruikt door beleidsmedewerkers van het KiM en Rijkswaterstaat. Zij kunnen de kostenkengetallen gebruiken in bijvoorbeeld beleidsnota’s en in het goederenvervoermodel BasGoed. Ook onderzoekers van universiteiten, planbureaus en consultancy bureaus gebruiken de kostenkengetallen, bijvoorbeeld voor het bepalen van de reistijdwaardering van het goederenvervoer. Die reistijdwaardering wordt weer gebruikt in MKBA’s voor het doorrekenen van de effecten van overheidsmaatregelen. Zo zijn kostenkengetallen voor het goederenvervoer op verschillende manieren van belang voor beleidsontwikkeling.

 

De kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023 zijn hier te vinden. 

Meer weten?

Sander van der Meulen
Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl
079-322 20 00

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement

Overig
Webshop
Panteia C02-voetafdruk
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk