NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025

Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025

Kosten wegvervoer blijven stijgen in 2025: loonkosten drijvende factor

De verwachte kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, voor 2025 ten opzichte van 2024 varieert tussen de plus 3,6% en plus 5,1%. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2024-2025” van onderzoeksbureau Panteia.

De gerealiseerde kostenontwikkeling, exclusief brandstofkostenontwikkeling, van 2024 varieert tussen de plus 3,0% en plus 5,2%. Hierbij is geen rekening gehouden met eventuele specifieke marktomstandigheden. De verwachte kostenstijging over 2025 tezamen met het verschil tussen realisatie en raming over 2024 varieert van 3,7% tot 5,0%, exclusief brandstofkostenontwikkeling en exclusief relaties met ferrydiensten.

Loonkostenontwikkeling
De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2024 t.o.v. 2023 is plus 5,47%. De verwachte loonkostenontwikkeling voor 2025 is plus 5,52%. De loonkostenontwikkeling is gebaseerd op het cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit loonstijgingen van 4% per 1 januari 2024, 2% per 1 juli 2024 en 4% per 1 januari 2025.

Brandstofkostenontwikkeling
De brandstofkosten zijn in 2024 t.o.v. 2023 met gemiddeld met 0,8% gestegen. De gerealiseerde kostenontwikkeling inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2024 varieert tussen de plus 4,1% en plus 5,2%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om fluctuaties in de prijs van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie 2024 in lijn met de raming 2024
De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2024 wijkt nauwelijks af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober vorig jaar.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2025
De rentekosten van het materieel nemen naar verwachting met 25,2% toe en de verzekeringskosten met 5,6%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 3,8% toe. Voor bestelauto’s rijdend op diesel neemt de aanschafprijs fors toe als gevolg van het vervallen van de vrijstelling BPM in 2025.

Specifieke marktomstandigheden
Naast de reguliere ontwikkelingen kunnen er specifieke marktomstandigheden zijn die invloed kunnen hebben op de kostenontwikkeling bijvoorbeeld duurzaamheidsverplichtingen (CSRD), Smart tacho 2 en cybersecurity. Deze ontwikkelingen worden in de rapportage uitvoerig beschreven. Bedrijven nemen diverse maatregelen die leiden tot verbetering van de efficiency en wat resulteert in kostenbesparing, denk hierbij aan maatregelen gericht op brandstofkostenbesparing of investeringen in ICT.

Tolkosten
In de wijziging van de tolkosten zien we differentiatie naar CO2-emissieklassen waardoor de tolkosten voor zero emissie voertuigen en euro 6 voertuigen steeds meer verschillen. In Nederland zal met de introductie van de vrachtwagenheffing dit vanaf 2026 ook gaan spelen.
 

Nieuw in de rapportage
Nieuw in het huidige rapport is de uitbreiding van de kostenontwikkeling voor zowel begeleid als onbegeleid vervoer op Engeland.

 

Download het rapport in onze webshop

 

Meer weten?

Manfred Kindt
Marktmanager
Wim Mars
Onderzoeker / Adviseur

Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk