NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Achtergrond van het PREPARED-project
      • Herstel na de toeslagenaffaire vraagt meer dan geld: jongeren willen erkenning en toekomstperspectief
      • Oorzaken en beleving bij regelovertreding: onderzoek onder UWV-cliĆ«nten
      • Eerste landelijke monitor niet-gebruik toeslagen geeft inzicht in wie geld misloopt
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Blik op Werk tevredenheidsonderzoek
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
      • Nelleke Hasselman-Pals
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. NEA-index 1,5% in 2025

NEA-index 1,5% in 2025

In opdracht van het Sociaal Fonds Mobiliteit stelt Panteia ieder jaar de NEA-index op. Dit is een kostenontwikkelingstool die inzicht biedt in de laatste gemiddelde kostenontwikkelingen voor het zorg- en taxivervoer. Onlangs is de index voor 2025 gepubliceerd.

De NEA-index voor 2025 komt op 1,5%. Hierin is de onlangs afgesproken loonsverhoging van 5% per 1 januari 2025 meegenomen. Dat de index voor 2025 1,5% is, komt grotendeels door een correctie over 2024; er was rekening gehouden met een stijging van kosten als brandstof, gas en elektriciteit, maar deze kosten zijn juist gedaald. Daarnaast waren in de tweede helft van 2024 ook de loonkosten lager dan geraamd. Dit leidde tot een correctie van 2,8% voor de index van 2025.

De kostenontwikkelingen zijn gebaseerd op vaststaande feiten, zoals de cao Zorgvervoer en Taxi, en prognoses van het Centraal Planbureau. Bij de berekening van de kostenontwikkeling is geen rekening gehouden met kostenstijgingen als gevolg van toename van de congestie. Toekomstige kostenontwikkelingen die nog onzeker zijn, zijn eveneens niet bij de ramingen betrokken. Omdat het onderzoek betrekking heeft op de gemiddelde kosten, kunnen de kostenontwikkelingen per taxibedrijf anders uitpakken.

Het complete rapport kunt u bekijken op de website van het Sociaal Fonds Mobiliteit.

Meer weten?

Sander van der Meulen
Projectmanager

Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk