• Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Onderzoek naar goed functionerende economie en markten naar de Tweede Kamer
      • 'Slim roosteren is het halve werk'
      • Nederland heeft sterk ondernemerschap-ecosysteem in vergelijking met andere landen
      • Onderzoek naar hardvochtige effecten op burgers binnen de sociale zekerheid
    • Info voor respondenten
      • Gezocht: organisaties gericht op LHBTI-emancipatie voor onderzoek naar Regenboogsteden
      • Start: 3e meting telefonisch onderzoek stand van zaken op de arbeidsmarkt
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Michel van der Mierden
      • Maartje van der Aa
      • Merle Bartsch
      • John Boog
      • Kees Brammer
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Martin Clarke
      • Iris Dofferhoff
      • Anne Drijvers
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Wouter van der Geest
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Onderzoek naar economische effecten Smart Shipping

Onderzoek naar economische effecten Smart Shipping

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een consortium van onderzoeksbureaus Panteia en Ecorys een onderzoek uitgevoerd naar de economische effecten van smart shipping.
 
Dit onderzoek tracht te becijferen in hoeverre en op welke manier (deels) geautomatiseerd varen bijdraagt aan de concurrentiepositie van de binnenvaartsector. Op 29 juni is het onderzoek door minister Harbers aangeboden aan de Tweede Kamer en daarmee ook openbaar toegankelijk, te vinden.
 

In het rapport zijn verschillende scenario’s doorgerekend, die uitgaan van een toenemende mate van automatisering bij het varen met binnenvaartschepen. Voor elk van deze scenario’s zijn de kosten en baten voor de overheid, de transporteconomie, de binnenvaartsector en de maatschappij als geheel in kaart gebracht. Hoewel toekomstige ontwikkelingen een onzekerheidsmarge met zich meebrengen, is op basis van het rapport een positief economisch effect van smart shipping onmiskenbaar aan te tonen voor wat betreft de exploitatie van binnenvaartschepen en de effecten voor de maatschappij als geheel.

Het onderzoek concludeert dat de baten van smart shipping in belangrijke mate komen te liggen bij de scheepseigenaar door verbeterde efficiëntie aan boord. Maatschappelijke baten komen bijvoorbeeld tot uitdrukking door teruggedrongen emissies en een verbetering van de modal shift. Het aanpassen van regelgeving wordt door het onderzoek als randvoorwaardelijk beschouwd voor een succesvolle introductie van smart shipping.

Het onderzoek, aangevuld met de visie van de betrokken stakeholders, onderschrijft het staande beleid op het gebied van smart shipping en het voornemen om meer experimenten mogelijk te maken om (op termijn) smart shipping-toepassingen op de vaarweg toe te kunnen laten.

Meer weten?

Wouter van der Geest
Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl
079-322 20 00

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement

Overig
Webshop

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn

Alumni Netwerk