NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Zeer forse kostenstijging voor het wegvervoer in 2022 en 2023

Zeer forse kostenstijging voor het wegvervoer in 2022 en 2023

De verwachte kostenstijging voor 2023 ten opzichte van 2022 varieert tussen de plus 6,0% en plus 8,9%. Daarnaast wijkt de realisatie van de kostenontwikkeling 2022 substantieel af van de opgestelde raming uit 2021.  De afwijking varieert tussen de 1,6 tot 3,5 procentpunten. Dit betekent dat de kosten voor het wegvervoer in 2023 fors zullen stijgen met 8,0 % tot 11,3%, exclusief brandstofkostenontwikkeling. Dat blijkt uit het rapport “Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2022-2023” van onderzoeksbureau Panteia. Alle voornoemde kostenstijgingen zijn exclusief brandstofkostenontwikkeling.

Onzekere tijden beïnvloeden kostenontwikkeling

Het is een onzekere tijd, ondernemers kampen met tekorten aan grondstoffen, hoge energieprijzen, sterk oplopende inflatie en een blijvend krappe arbeidsmarkt. De krappe arbeidsmarkt resulteert in een hoger verloop waardoor meer kosten voor werving, selectie en opleiding worden gemaakt. Deze kosten zijn, omdat ze zeer situationeel zijn, niet meegenomen in bovenstaande kostenstijgingen.

Brandstofkostenontwikkeling

De brandstofkosten zijn in 2022 t.o.v. 2021 zeer fors gestegen. De prijsstijging van diesel is gemiddeld 35,7%. De gerealiseerde kostenstijging inclusief brandstofkostenontwikkeling van 2022 varieert tussen plus 7,9% en plus 16,7%. Veel ondernemers hanteren een brandstofclausule om de fluctuaties in de dieselprijs op te vangen. Naast diesel zijn tevens de prijzen voor Ad-Blue, LNG, gas en elektriciteit enorm gestegen. Ook hanteren bedrijven soms een energieclausule om de forse prijsstijgingen van elektriciteit en gas (gedeeltelijk) op te kunnen vangen.

Realisatie fors hoger dan raming

De gerealiseerde kostenontwikkeling voor 2022 wijkt substantieel af van de raming zoals die gepresenteerd is in de rapportage van oktober 2021. De gerealiseerde kostenstijging exclusief brandstofkostenontwikkeling van 2022 varieert tussen de plus 5,1% en plus 8,5%. Exclusief brandstofkostenontwikkeling varieert de afwijking van 1,6 tot 3,5 procentpunten. Inclusief brandstofkostenontwikkeling varieert de afwijking van 2,2 tot 11,9 procentpunten. Ondernemers die zich baseren op deze prognose dienen zich te realiseren dat er mogelijk een tekort is ontstaan.

Loonkostenontwikkeling

De gerealiseerde loonkostenontwikkeling in 2022 t.o.v. 2021 is plus 6,74%. De loonkostenontwikkeling voor 2023 is plus 9,37%. De loonkostenontwikkeling voor 2023 is gebaseerd op het CAO akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5%, een eenmalige uitkering van €250,- per 1 januari, een reiskostenvergoeding en de doorbetaling van verplichte opleidingstijd.

Overige belangrijke kostenontwikkelingen in 2023

De afschrijvingskosten nemen naar verwachting met 8,0% toe en de verzekeringskosten met 8,8%. De kosten van reparatie en onderhoud nemen naar verwachting met 7,2% toe.

Nieuw in de rapportage

Nieuw in het huidige rapport is een uitgebreid hoofdstuk dat ingaat op de keten- en prijseffecten als gevolg van disruptie (Oekraïne-oorlog en COVID-19).

 

Het Nederlandstalige rapport is, voor leden van TLN en/of evofenedex, verkrijgbaar bij deze brancheorganisaties. Vergunninghouders, met een vergunning beroepsgoederenvervoer, kunnen voor de rapportage eveneens bij TLN terecht. De overige partijen kunnen voor het Nederlandse rapport bij Panteia terecht. Degene die geïnteresseerd zijn in het Engelstalige rapport kunnen deze ook opvragen bij Panteia. In het bestelformulier kunt in het opmerkingenveld aangeven of u het Engelstalige rapport wilt. Leden van TLN en/of evofenedex krijgen 25% korting op de Engelstalige.

Bestel hem hier!

Meer weten?

Manfred Kindt
Marktmanager
Wim Mars
Onderzoeker / Adviseur

Tags

kostenontwikkelingen wegvervoer
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk