Beschikbaarheid en toekomst van beveiligde parkeerplaatsen voor beroepschauffeurs in de EU
De bouw van nieuwe vrachtwagenparkeerplaatsen en de verbetering van bestaande voorzieningen zijn noodzakelijk om beter te voldoen aan de groeiende vraag naar veilige en beveiligde parkeerplaatsen en rustfaciliteiten voor vrachtwagenchauffeurs in de EU. Dit is een van de belangrijkste boodschappen uit de presentatie van de resultaten en aanbevelingen van een door Panteia geleide studie naar “Safe & Secure Parking Areas” (SSPAs). Tijdens een ESPORG-conferentie eerder deze maand presenteerde projectmanager Rob de Leeuw van Weenen deze resultaten en aanbevelingen samen met vertegenwoordigers van de Europese Commissie.
Andere belangrijke boodschappen waren:
- EU-brede actie en grensoverschrijdende samenwerking zijn essentieel om SSPAs te bevorderen.
- Investeringen moeten worden gemobiliseerd – Publiek-Private Samenwerkingen zullen hierin een cruciale rol spelen.
- Het welzijn van chauffeurs en gender-specifieke behoeften moeten prioriteit krijgen, aangezien de beroepsgroep steeds diverser wordt. Bewustwordingscampagnes kunnen deze verandering stimuleren.
- Betere connectiviteit zal de veiligheid, veerkracht en een soepele doorstroming verbeteren.
- Er moet een EU-breed reserveringssysteem worden ontwikkeld om realtime beschikbaarheid te tonen en directe communicatie met beheerders van parkeervoorzieningen mogelijk te maken.
Het rapport beveelt maatregelen en strategieën aan om de geïdentificeerde knelpunten rondom SSPAs aan te pakken. Meer investeringen in zowel de modernisering van bestaande parkeerplaatsen als de ontwikkeling van nieuwe locaties zijn nodig, evenals de certificering van momenteel niet-gecertificeerde parkeerterreinen. Een verbeterde veiligheid, comfort en welzijn van chauffeurs – inclusief vrouwelijke chauffeurs – zal helpen om het huidige tekort aan vrachtwagenchauffeurs tegen te gaan.
Voor deze studie zijn tientallen adviesraadsvergaderingen en bijeenkomsten met belanghebbenden georganiseerd, en zijn ongeveer 1400 interviews afgenomen met chauffeurs en bedrijven.
De studie werd uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, in samenwerking met ESPORG en TiS.
Meer (Engelstalige) informatie en het volledige rapport zijn hier te vinden.