Panteia wint opdracht voor effectstudie vrachtwagenheffing Meerjaren Plan Terugsluis 2026-2030
Nederland voert vanaf 2026 de vrachtwagenheffing in. Op veel wegen zal het vrachtverkeer dan betalen per gereden kilometer. Met deze vrachtwagenheffing sluit Nederland aan bij de situatie en werkwijze in andere Europese landen. Bijzonder is wel dat de Nederlandse regering ervoor heeft gekozen om de netto-opbrengst van de heffing terug te sluizen naar de vervoerssector.
Binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een toegestane maximummassa van 3500 kilo of meer gaan dan per gereden kilometer betalen voor het gebruik van Nederlandse wegen, gemiddeld ongeveer 16,7 eurocent (prijspeil 2023).
Om ervoor te zorgen dat de terugsluis van meet af aan goed besteed wordt, hebben het ministerie en de vervoersorganisaties een concept-meerjarenprogramma Verduurzaming en Innovatie Vervoerssector 2026-2030 uitgewerkt.
Het ministerie heeft het bureau Panteia gevraagd te onderzoeken in hoeverre dit programma bijdraagt aan de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector.
We kijken er naar uit om dit onderzoek te starten. Voor vragen neem gerust op met onze experts.