NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Touringcarsector kerncijfers 2024
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Panteia wint opdracht voor effectstudie vrachtwagenheffing Meerjaren Plan Terugsluis 2026-2030

Panteia wint opdracht voor effectstudie vrachtwagenheffing Meerjaren Plan Terugsluis 2026-2030

Nederland voert vanaf 2026 de vrachtwagenheffing in. Op veel wegen zal het vrachtverkeer dan betalen per gereden kilometer. Met deze vrachtwagenheffing sluit Nederland aan bij de situatie en werkwijze in andere Europese landen. Bijzonder is wel dat de Nederlandse regering ervoor heeft gekozen om de netto-opbrengst van de heffing terug te sluizen naar de vervoerssector.

Binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens met een toegestane maximummassa van 3500 kilo of meer gaan dan per gereden kilometer betalen voor het gebruik van Nederlandse wegen, gemiddeld ongeveer 16,7 eurocent (prijspeil 2023).

Om ervoor te zorgen dat de terugsluis van meet af aan goed besteed wordt, hebben het ministerie en de vervoersorganisaties een concept-meerjarenprogramma Verduurzaming en Innovatie Vervoerssector 2026-2030 uitgewerkt.

Het ministerie heeft het bureau Panteia gevraagd te onderzoeken in hoeverre dit programma bijdraagt aan de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector.

We kijken er naar uit om dit onderzoek te starten. Voor vragen neem gerust op met onze experts.

Meer weten?

Manfred Kindt
Marktmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk