NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Energietransitie: Meer aandacht nodig voor de kleine logistieke dienstverlener

Energietransitie: Meer aandacht nodig voor de kleine logistieke dienstverlener

In opdracht van de Topsector Logistiek heeft Panteia op een rijtje gezet wat de grootste uitdagingen zijn in de transitie van diesel naar batterij-elektrische voertuigen. Dit is vooral gedaan vanuit het perspectief van kleine(re) bedrijven, omdat die mogelijk onvoldoende bereikt worden via de gebruikelijke kanalen.

Voor vijf deelnemende verhuisbedrijven zijn binnen het project maatwerkadviezen opgesteld. Op basis van de resultaten daarvan is een zo eenvoudig mogelijk stappenplan ontwikkeld (zie hieronder). Met dit plan wordt het transitiepad voor het bedrijf meer inzichtelijk gemaakt.

Opvallend is dat bedrijven vaak beginnen met stap 2 van dit plan, namelijk het beschrijven van het beoogde elektrische wagenpark. Daarbij wordt de cruciale eerste stap overgeslagen: nagaan hoeveel “stroom” het bedrijf ter beschikking staat voor het opladen van de voertuigbatterijen.

Er bleken ten minste twee “kennisgebieden” nodig bij het succesvol doorlopen van het transitiepad: kostencalculatie en elektrotechniek. Bij de bedrijven is het met kostencalculatie wel in orde, de uitdagingen zitten vooral bij de elektrotechniek. Die kennis ontbreekt, omdat dit niet relevant is in de “dieselwereld”, en algemene informatie is (vooralsnog) onvoldoende toegesneden op deze doelgroep. Daardoor is het lastig om vragen te beantwoorden als “Wat is de voor ons bedrijf optimale capaciteit van de vrachtwagenbatterij (in kWh)?”, of “Hoe zwaar (in kW) moeten mijn laadpalen zijn en past dat binnen de bedrijfsaansluiting (in kW) op het publieke net?”.

 

Vereenvoudigd stappenplan voor (kleine) logistieke bedrijven

Voor het opstellen van maatwerkadviezen voor de vijf bedrijven en het aflopen van het stappenplan, is een combinatie van expertises essentieel gebleken:

  • Het hebben van gedegen kennis van de (operationele) uitdagingen waarmee de kleine logistieke bedrijven bij de energietransitie worden geconfronteerd;
  • Het uitvoeren van kostendoorrekeningen (bijvoorbeeld met de TCO-Vracht* kostenmodule) waarmee inzicht wordt opgebouwd over het “TCO-gat” tussen een diesel- en een elektrische uitvoering van een vrachtvoertuig;
  • Het uitvoeren van capaciteitsberekeningen (bijvoorbeeld met de TCO-Vracht* laadpleinmodule) waarmee een schets gemaakt kan worden van de lay-out en de kosten van het oplaadplein dat nodig is om het beoogde elektrische wagenpark van voldoende elektriciteit te voorzien.

De eindresultaten van het project hebben onder meer geleid tot een werkgroep die het stappenplan verder zal aanscherpen. Daarnaast zal worden nagedacht hoe de doelgroep, de kleine logistieke dienstverlener, met deze informatie het best bereikt kan worden. Via de gebruikelijke kanalen, zoals internet, beurzen en congressen, lijkt dit onvoldoende te lukken.

* https://topsectorlogistiek.nl/tco-vracht/

Meer weten?

Aad van den Engel
Onderzoeker / Adviseur

Eline Jonkers
Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk