Energietransitie: Meer aandacht nodig voor de kleine logistieke dienstverlener
In opdracht van de Topsector Logistiek heeft Panteia op een rijtje gezet wat de grootste uitdagingen zijn in de transitie van diesel naar batterij-elektrische voertuigen. Dit is vooral gedaan vanuit het perspectief van kleine(re) bedrijven, omdat die mogelijk onvoldoende bereikt worden via de gebruikelijke kanalen.
Voor vijf deelnemende verhuisbedrijven zijn binnen het project maatwerkadviezen opgesteld. Op basis van de resultaten daarvan is een zo eenvoudig mogelijk stappenplan ontwikkeld (zie hieronder). Met dit plan wordt het transitiepad voor het bedrijf meer inzichtelijk gemaakt.
Opvallend is dat bedrijven vaak beginnen met stap 2 van dit plan, namelijk het beschrijven van het beoogde elektrische wagenpark. Daarbij wordt de cruciale eerste stap overgeslagen: nagaan hoeveel “stroom” het bedrijf ter beschikking staat voor het opladen van de voertuigbatterijen.
Er bleken ten minste twee “kennisgebieden” nodig bij het succesvol doorlopen van het transitiepad: kostencalculatie en elektrotechniek. Bij de bedrijven is het met kostencalculatie wel in orde, de uitdagingen zitten vooral bij de elektrotechniek. Die kennis ontbreekt, omdat dit niet relevant is in de “dieselwereld”, en algemene informatie is (vooralsnog) onvoldoende toegesneden op deze doelgroep. Daardoor is het lastig om vragen te beantwoorden als “Wat is de voor ons bedrijf optimale capaciteit van de vrachtwagenbatterij (in kWh)?”, of “Hoe zwaar (in kW) moeten mijn laadpalen zijn en past dat binnen de bedrijfsaansluiting (in kW) op het publieke net?”.
Vereenvoudigd stappenplan voor (kleine) logistieke bedrijven
Voor het opstellen van maatwerkadviezen voor de vijf bedrijven en het aflopen van het stappenplan, is een combinatie van expertises essentieel gebleken:
- Het hebben van gedegen kennis van de (operationele) uitdagingen waarmee de kleine logistieke bedrijven bij de energietransitie worden geconfronteerd;
- Het uitvoeren van kostendoorrekeningen (bijvoorbeeld met de TCO-Vracht* kostenmodule) waarmee inzicht wordt opgebouwd over het “TCO-gat” tussen een diesel- en een elektrische uitvoering van een vrachtvoertuig;
- Het uitvoeren van capaciteitsberekeningen (bijvoorbeeld met de TCO-Vracht* laadpleinmodule) waarmee een schets gemaakt kan worden van de lay-out en de kosten van het oplaadplein dat nodig is om het beoogde elektrische wagenpark van voldoende elektriciteit te voorzien.
De eindresultaten van het project hebben onder meer geleid tot een werkgroep die het stappenplan verder zal aanscherpen. Daarnaast zal worden nagedacht hoe de doelgroep, de kleine logistieke dienstverlener, met deze informatie het best bereikt kan worden. Via de gebruikelijke kanalen, zoals internet, beurzen en congressen, lijkt dit onvoldoende te lukken.