NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. EU-OSHA publiceert onderzoek Panteia over veiligheid, gezondheid en welzijn in de transport- en opslagsector

EU-OSHA publiceert onderzoek Panteia over veiligheid, gezondheid en welzijn in de transport- en opslagsector

Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft het onderzoeksrapport 'Transportation and storage actions - Evidence from the European Survey of Enterprises on New and Emerging Risks (ESENER)' gepubliceerd. Het onderzoek is uitgevoerd door Panteia (Nederland) en IKEI (Spanje).

De transport- en opslagsector omvat een breed scala aan activiteiten zoals het vervoer van vracht en passagiers, toeristisch transport, post- en koeriersdiensten, warehousing en goederenopslag, die allemaal een fundamentele rol spelen binnen de Europese Unie (EU). De sector vertegenwoordigt ongeveer 5,3% van het totaal aantal werkzame personen in Europa, waarvan ruim de helft werkzaam is in vervoer over land. Door de aard van deze sector is er een grote verscheidenheid aan werkzaamheden en taken die moeten worden uitgevoerd. Het is een door mannen gedomineerde sector die de afgelopen jaren te maken heeft gehad met enorme tekorten aan arbeidskrachten (die ook nog zijn verergerd door de recente COVID-19-pandemie).

Het rapport geeft aan dat vanwege het brede scala aan activiteiten die in de verschillende subsectoren worden uitgevoerd, de belangrijkste risico's op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk gevarieerd zijn. Werknemers worden vooral getroffen door langdurig zitten, repetitieve hand- of armbewegingen, het risico op ongelukken met machines en het tillen of verplaatsen van zware lasten. Werknemers worden ook geconfronteerd met belangrijke psychosociale risico's, zoals de noodzaak om met lastige klanten om te gaan, tijdsdruk en de aanwezigheid van lange/onregelmatige werktijden. In vergelijking tot het EU gemiddelde beschikken minder bedrijven over formele procedures om psychosociale risico's aan te pakken en te voorkomen. Een van de belangrijkste aanbevelingen van het onderzoek is dat managers zich meer bewust moeten zijn van psychosociale risico's. De sector is ook een relatief gevaarlijke sector met het op twee na hoogste aantal niet-dodelijke ongevallen in de EU.

In de studie is ook gekeken naar het type maatregelen die bedrijven kunnen nemen (waaronder risicobeheer, preventieve maatregelen, training), de belangrijkste drijfveren en belemmeringen en de rol van werknemers. Daarnaast is uitgebreid aandacht besteed aan de belangrijke ontwikkelingen binnen de sector, waaronder digitalisering en robotisering, de ontwikkeling en veranderingen in de keten, toename van platformwerkers, vergroening en het vinden van geschikt personeel.

In de context van het onderzoek analyseerde Panteia gegevens uit de European Survey of Enterprises on New and Emerging Risks (ESENER) uit 2019, dat eens in de 5 jaar wordt uitgevoerd door EU-OSHA. Dit werd aangevuld met een diepgaand literatuuronderzoek en interviews met organisaties die de transport- en opslagsector op Europees niveau vertegenwoordigen. Het rapport belicht sectorspecifieke maatregelen om het risicobeheer te verbeteren, inclusief werknemersparticipatie, en de impact van de COVID-19-pandemie.

Het volledige rapport kunt u hier vinden.

De samenvatting kunt u hier vinden.

Meer weten?

Martin Clarke
Onderzoeker / Adviseur
Jacqueline Snijders
Marktmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk