Impactanalyse herziening ITS Richtlijn
Op 22 november 2023 is de herziening van de ITS Richtlijn (EU 2023/2661) door de Europese Commissie vastgesteld. Samen met DTV heeft Panteia hiernaar een impactanalyse uitgevoerd.
De ITS (Intelligente Transportsystemen) Richtlijn gaat over het beschikbaar stellen van verschillende typen gegevens zodat reizigers beter geïnformeerd op weg kunnen en blijven. Met de Richtlijn wordt ingezet op een gecoördineerde en coherente invoering en gebruik van intelligente vervoerssystemen binnen de EU. Het hoofddoel van de Richtlijn is om de inzet en het operationeel gebruik van ITS-diensten over de gehele EU te stimuleren om zo de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren en een multimodaal vervoerssysteem te bevorderen. Dat wordt onder andere gedaan door de beschikbaarheid en toegankelijkheid van infrastructuurdata, verkeersdata en reisdata over het gehele wegennetwerk te vergroten.
Panteia en DTV hebben voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een impactanalyse naar de herziening van de ITS Richtlijn uitgevoerd. Doel hiervan was om het effect van de implementatie van de herziening inzichtelijk te maken: wat heeft Nederland te organiseren om aan de richtlijn te voldoen (hoofdvraag 1) en hoe kan de herziening Nederland helpen om haar ambities op het gebied van mobiliteitsdata te behalen (hoofvraag 2)? In het project zijn onder meer veel interviews gehouden met mensen die werken aan het (digitaal) beschikbaar maken van data.
Het resultaat van de impactanalyse is verwerkt in twee rapportages. De eerste rapportage beantwoordt hoofdvraag 1 en maakt inzichtelijk hoe ver Nederland al is met het voldoen aan de verplichtingen van de richtlijn en welke acties nog nodig zijn. De tweede rapportage beantwoordt hoofdvraag 2 en bevat een inschatting van de impact van de richtlijn aan de hand van drie scenario’s, een globale roadmap met wanneer welke acties uitgevoerd moeten worden, en een inventarisatie van de stand van zaken rondom de kwaliteitseisen van de gegevenstypen die in de richtlijn staan.
Bij het onderzoek waren naast het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook vertegenwoordigers van VNG, IPO, Rijkswaterstaat, NDW en NTM betrokken. Het onderzoek staat niet op zichzelf; ook andere impactanalyses en publicaties van het CROW scheppen meer helderheid in dit (complexe) onderwerp. De resultaten van de impactanalyse helpen het Ministerie en de andere genoemde betrokkenen verder, zowel met de implementatie van de nationale wetgeving als bij het Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (DSM) en gesprekken op Europees niveau. Zo gaf een van de betrokkenen aan dat het belangrijk is dat dit er vanuit Nederland ligt, omdat het goed gebruikt kan worden bij gesprekken die gevoerd worden binnen Napcore. Dat is de organisatie die meer dan 30 mobiliteitsdataplatforms in heel Europa coördineert en harmoniseert.
Panteia en DTV hebben dit project uitgevoerd vanuit het consortium Team Mooi Nederland binnen de raamovereenkomst betreffende Beleidsadvies- en ingenieursdiensten (BADI-3).