Kinderen liegen online over hun leeftijd en zien content die niet voor hen is bedoeld
Minimaal de helft van de minderjarige tieners heeft wel eens gelogen over de eigen leeftijd om zo online meer content te kunnen zien. Dit blijkt uit onderzoek door Panteia in het kader van de monitoring van voedings- en alcoholmarketing.
Van de 520 ondervraagde kinderen vanaf 6 jaar geeft 46 procent aan dat zij online wel eens een hogere leeftijd hebben opgegeven. Tieners doen dit vaker dan jongere kinderen: 51 procent van de tieners geeft toe dit wel eens te hebben gedaan, ten opzichte van 35 procent van de kinderen tot tien jaar. Daarbij geldt overigens dat in de praktijk het aandeel ‘jokkende kinderen’ hoger zal liggen, aangezien een deel van de responderende kinderen ook in het onderzoek oneerlijk zal zijn geweest over hun gedrag.
Kinderen geven een hogere leeftijd op om bijvoorbeeld toegang te krijgen tot sociale media, zoals TikTok, YouTube en Instagram, die een minimale leeftijd van 13 jaar hanteren. Ook kan een hogere leeftijd helpen om bepaalde content te zien die niet voor jonge kinderen bestemd is, bijvoorbeeld gewelddadige of enge video’s. Vooral dit laatste is een aandachtspunt. De online wereld is namelijk niet zo gereguleerd als de ‘klassieke’ media, zoals radio en tv. Het risico bestaat dat kinderen online in aanraking komen met beelden die zeer schadelijk kunnen zijn.
Aangezien het lastig is om online de echte leeftijd van een gebruiker op een laagdrempelige manier te verifiëren, is het zaak om voortdurend rekening te houden met het gedrag van kinderen. Weten waar je wel en niet online moet kijken en hoe je voorkomt dat je dingen ziet die niet voor jou zijn bestemd, is onderdeel van mediawijsheid. Het is van belang dat ouders en andere opvoeders hun kinderen hierbij helpen.
Ook voor marketeers is het zaak om rekening te houden met het gedrag van kinderen online. Wanneer zij reclames online richten op een volwassen publiek, is de kans groot dat ook kinderen ermee in aanraking komen. Daardoor zien kinderen bijvoorbeeld reclames voor ongezonde voeding, alcohol en gokken.
Het onderzoek naar socialmedia-gebruik en het gedrag ten aanzien van leeftijdscontroles is gebruikt als input voor de volgende rapporten: