NL - EN
  • Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • Hoe duurzaam is die 'duurzame' keuze in de supermarkt? Tijd voor duidelijke voedselkeuzelabels
      • Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd
      • Kinderen en minderjarige jongeren overal geconfronteerd met marketing voor ongezonde voeding en alcohol
      • Evaluatie toezicht belastingdienst
    • Events
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar energiebesparende maatregelen
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sjoerd Bos
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Charlotte Byrne
      • Merve Cebeci
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Inge Harteveld
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Certificering CO2-Prestatieladder niveau 5 succesvol behaald
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot in 2023
      • CO2-bewust Certificaat
      • CO2-uitstoot Panteia eerste helft 2023
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
NL - EN
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023

Kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023

Panteia heeft in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023 in kaart gebracht. Deze studie is een update van de cijfers uit 2020.

 

Kostenkengetallen voor het goederenvervoer zijn gebaseerd op onderzoek naar de bedrijfseconomische kosten van goederenvervoerders. Met deze update stelt het KiM kostenkengetallen beschikbaar voor de vervoerwijzen weg, spoor, binnenvaart, zeevaart en luchtvaart voor de jaren 2016-2021. De aanleiding voor dit onderzoek is dat de kostenkengetallen uit het hoofdonderzoek uit 2020, met als meest recente jaar 2018, gedateerd begonnen te raken. Met deze update is de reeks van jaren verlengd met de periode 2019-2021.

 

Onze kostenkengetallen voor het goederenvervoer worden gebruikt door beleidsmedewerkers van het KiM en Rijkswaterstaat. Zij kunnen de kostenkengetallen gebruiken in bijvoorbeeld beleidsnota’s en in het goederenvervoermodel BasGoed. Ook onderzoekers van universiteiten, planbureaus en consultancy bureaus gebruiken de kostenkengetallen, bijvoorbeeld voor het bepalen van de reistijdwaardering van het goederenvervoer. Die reistijdwaardering wordt weer gebruikt in MKBA’s voor het doorrekenen van de effecten van overheidsmaatregelen. Zo zijn kostenkengetallen voor het goederenvervoer op verschillende manieren van belang voor beleidsontwikkeling.

 

De kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023 zijn hier te vinden. 

Meer weten?

Sander van der Meulen
Projectmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement
Panteia C02-voetafdruk

Overig
Webshop
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid
Privacy statement

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk