Kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023
Panteia heeft in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023 in kaart gebracht. Deze studie is een update van de cijfers uit 2020.
Kostenkengetallen voor het goederenvervoer zijn gebaseerd op onderzoek naar de bedrijfseconomische kosten van goederenvervoerders. Met deze update stelt het KiM kostenkengetallen beschikbaar voor de vervoerwijzen weg, spoor, binnenvaart, zeevaart en luchtvaart voor de jaren 2016-2021. De aanleiding voor dit onderzoek is dat de kostenkengetallen uit het hoofdonderzoek uit 2020, met als meest recente jaar 2018, gedateerd begonnen te raken. Met deze update is de reeks van jaren verlengd met de periode 2019-2021.
Onze kostenkengetallen voor het goederenvervoer worden gebruikt door beleidsmedewerkers van het KiM en Rijkswaterstaat. Zij kunnen de kostenkengetallen gebruiken in bijvoorbeeld beleidsnota’s en in het goederenvervoermodel BasGoed. Ook onderzoekers van universiteiten, planbureaus en consultancy bureaus gebruiken de kostenkengetallen, bijvoorbeeld voor het bepalen van de reistijdwaardering van het goederenvervoer. Die reistijdwaardering wordt weer gebruikt in MKBA’s voor het doorrekenen van de effecten van overheidsmaatregelen. Zo zijn kostenkengetallen voor het goederenvervoer op verschillende manieren van belang voor beleidsontwikkeling.
De kostenkengetallen voor het goederenvervoer 2023 zijn hier te vinden.