Nieuwe versie TCO-Vracht model beschikbaar
Er is een nieuwe versie van het TCO-Vracht model, versie 6.0. Deze is door Panteia ontwikkeld in opdracht van de Topsector Logistiek. TCO staat voor Total Cost of Ownership. In deze tool zijn diverse bestaande TCO-modellen geïntegreerd in een openbaar model: een model dat transparant is en alle relevante factoren voor het aanschaffen en bezitten van een voertuig meeneemt. In deze nieuwe versie kunnen de kosten van dieselvoertuigen vergeleken worden met een elektrisch voertuig met batterij en/of een elektrische variant met brandstofcel. Hierdoor is direct te zien wat het eventuele verschil is in kostprijs.
Naast inzicht in kostenniveaus worden in TCO-Vracht ook de met de inzet van de verschillende voertuigtypes gepaard gaande emissies van vervuilende stoffen berekend. Dit is bijvoorbeeld van belang bij het doorrekenen van het effect van een eventuele CO2-emissiebelasting. Die zal voor een dieselvoertuig immers veel hoger uitpakken dan voor zero-emissievoertuigen.
Ook qua functionaliteit en aantal rekenmodules is het huidige kostenmodel TCO-Vracht verder uitgebreid. De grootste aanpassing ten opzichte van de voorgaande versies is het toevoegen van een kostenmodel voor een laadplein in de vorm van een nieuwe module. In deze nieuwe module wordt op basis van een door de gebruiker ingevoerd (toekomstig) elektrisch wagenpark de totale vraag naar elektriciteit berekend. Daarnaast geeft de module een indicatie van het voor dit wagenpark benodigde aantal laadpalen en de optimale capaciteit van deze laadpalen. Afgesloten wordt met een kostenbegroting voor dit laadplein waarbij investeringskosten en operationele kosten worden onderscheiden. Dit alles vormt de basis voor het kostprijstarief dat dan weer in het kostenmodel wordt gebruikt.
Dit kostenmodel TCO-Vracht, inclusief laadpleinmodule, wordt via de Topsector Logistiek kosteloos ter beschikking gesteld aan eenieder die de effecten van eigen aannames op de TCO wil toetsen. Het is hier te vinden.