Panteia onderzoekt E-commerce Arbeidsmarkt voor Thuiswinkel.org
Afgelopen jaar hebben Panteia en Thuiswinkel.org onderzoek verricht naar de omvang en samenstelling van en de ontwikkelingen en knelpunten in de arbeidsmarkt in de e-commerce. Het onderzoek richtte zich op functies in de e-commerce op mbo, AD, hbo en wo niveau.
Het gaat daarbij om functiesoorten met ‘digital skills’ als kerncompetentie in de verschillende functiegebieden binnen de e-commerce: e-marketing, e-commerce (professional en operations), e-supply chain (professional en operations), e-ICT en e-data. In 2016 werd soortgelijk onderzoek gedaan, waarmee we in sommige gevallen kunnen vergelijken.
In 2016 voerde Panteia een arbeidsmarktonderzoek uit voor de e-commerce sector in opdracht van Thuiswinkel.org en de Human Capital Tafel Logistiek. Sinds 2016 is de sector enorm gegroeid. Volgens de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor was die groei van 22,5 miljard euro online bestedingen in 2017 naar 34,7 miljard euro in 2023.
Net als in andere sectoren is er ook in de e-commerce sprake van een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Uit arbeidsmarktonderzoek van Panteia uit 2022 in opdracht van INretail voor de retail non-food sector bleek dat in die sector het aantal vacatures gegroeid was van 5.518 vacatures in 2019 naar 12.712 vacatures in 2021. Daarnaast bleek uit hetzelfde onderzoek dat het aandeel van deze ontstane vacatures voor webwinkels in vergelijking met fysieke winkels ook is toegenomen.
Naast de krapte op de arbeidsmarkt zijn ook de functies en de daarvoor gevraagde competenties sinds 2016 veranderd. Onder meer op het gebied van de digitalisering van werk: het gebruik van automatisering en AI neemt toe. Diverse hbo´s en mbo’s hebben bij Thuiswinkel.org al aangegeven dat zij hun opleidingen willen verrijken om aan deze nieuwe vraag van competenties te voldoen. Het is daarnaast belangrijk voor huidige werknemers dat zij zich in de praktijk blijven ontwikkelen. Ook hierbij is het belangrijk om in beeld te brengen welke kennis en vaardigheden zij nu en in de toekomst nodig hebben om hun werk goed te kunnen blijven doen.
Thuiswinkel.org vroeg daarom wederom aan Panteia om een arbeidsmarktonderzoek voor de e-commerce uit te voeren. Het onderzoek moest leiden tot een actueel overzicht van de kwalitatieve en kwantitatieve arbeidsmarkt in e-commerce. Het is daarmee van belang voor bedrijven, onderwijsinstellingen en brancheorganisaties.
In het rapport leest u over:
- De (e-commerce) arbeidsmarkt en tekorten
- De ontwikkeling van (moeilijk vervulbare) vacatures
- De ontwikkeling van competenties
- Invloed van AI op de arbeidsmarkt
- Invloed van duurzaamheid op de arbeidsmarkt
- Inzet van arbeidsmigranten & uitbesteden van werkzaamheden
- De aansluiting met het onderwijs
Download het volledige rapport hier
Voor vragen over dit rapport kunt u terecht bij onze onderzoekers.
Quote van onze opdrachtgever – Marlene ten Ham, Algemeen Directeur Thuiswinkel.org:
“E-commerce is de afgelopen jaren enorm gegroeid, van €22,5 miljard in 2017 naar €34,7 miljard in 2023. Hiermee is de e-commerce sector een belangrijke groeimotor voor de Nederlandse economie. Dit onderzoek geeft een goed beeld van de samenstelling van de arbeidsmarkt van de e-commercesector, en de ontwikkelingen en knelpunten hierbinnen. De laatste jaren is er veel veranderd: de arbeidsmarkt is krapper geworden en we zien dat er door de snelle innovatie binnen de e-commercesector andere vaardigheden nodig zijn. De invloed van AI op de arbeidsmarkt is enorm, en uit dit onderzoek blijkt dat veel werkgevers skills bij (nieuwe) medewerkers op het gebied van AI missen. Ook ontbreekt het nog wel eens aan skills op het gebed van cybersecurity en duurzaamheid. Het is cruciaal dat het bedrijfsleven samen optrekt met het (hoger) onderwijs ten behoeve van een betere aansluiting van starters op de e-commerce arbeidsmarkt. Ook roepen we de overheid op om te investeren in de her- en bijscholing van werknemers op het gebied van AI.”