Vertragingen op Nederlandse infrastructuur zorgen voor grote economische schade in 2022
De Logistieke Alliantie heeft infrastructurele investeringsprioriteiten voor de Minister, de regio’s en de Tweede Kamer in beeld gebracht. Panteia heeft hiervoor de achterliggende cijfers berekend en gerapporteerd in de Multimodale Infrawijzer.
Knelpunten op de weg
De wegvakken met de grootste economische schade voor het vrachtverkeer in 2022 zijn de A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug.
Knelpunten voor de binnenvaart
De sluizen met de grootste economische schade voor de binnenvaart in 2022 zijn de sluis bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen.
Knelpunten op het spoor
De spoortrajecten met de grootste economische schade voor het spoorvervoer in 2022 zijn het traject van Essen (Be) naar Kaldenkirchen (bij Venlo), het traject van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en het traject van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.
Belangrijkste corridors
Als we naar de belangrijkste corridors voor het goederenvervoer kijken, dan zijn er een aantal corridors die veel economische schade door vertragingen laten zien voor alle drie de modaliteiten: de goederenvervoercorridor Oost tussen Rotterdam en Emmerich, de goederenvervoercorridor Zuidoost tussen Rotterdam en Venlo en de goederenvervoercorridor Zuid tussen Amsterdam en Antwerpen/Vlissingen.
Andere toepassingen
Voor goederenvervoer over de weg kan Panteia op basis van de beschikbare data meer gedetailleerde analyses uitvoeren. Ook kan een soortgelijke analyse als voor het vrachtverkeer worden uitgevoerd voor bepaalde regio’s of voor alle verkeer. Ook voor binnenvaart kan Panteia met de gegevens, kennis en modellen die in huis beschikbaar zijn diepgaande analyses uitvoeren. Zie hier voor meer informatie.
Lees hier de rapportage.