• Kennisgebieden
    Transport & Mobiliteit
    • Duurzaam goederenvervoer
    • Transport corridors & Corridor ontwikkeling
    • Duurzame mobiliteit & OV
    • Verkenning & Prognoses
    • Wetgeving & Instituties
    • EU & Internationaal
    Maatschappij & Economie
    • Arbeidsmarkt
    • Gezondheid & Preventie
    • Participatie & Bestaanszekerheid
    • Bedrijfsleven & Duurzame groei
  • Diensten
    • Beleidsonderzoek & Evaluaties
    • Data & Analytics
    • Marktonderzoek
    • Detachering
    • Advies
  • Actueel
    • Nieuws
      • De Nieuwe Zijderoute: hoe ziet de toekomst eruit?
      • Groei export Nederlandse watersector
      • Aanbevelingen Panteia voor afhandeling mijnbouwschade opgevolgd door staatssecretaris
      • Conjunctuurmeting van Panteia in VM-Magazine
    • Events
      • NEAD bijenkomst 2022
    • Informatie voor respondenten
      • Onderzoek naar omgang met contant geld
  • Werken bij
  • Over Panteia
    • Het Team
      • Maartje van der Aa
      • Marijke Beulen
      • John Boog
      • Sven Bouwmeester
      • Kees Brammer
      • Renske van Breugel-Rigter
      • Sebastiaan Broekema
      • Arnaud Burgess
      • Martin Clarke
      • Joerian Droog
      • Marko Elings
      • Aad van den Engel
      • Henri Faun
      • Pieter Fris
      • Wouter van der Geest
      • Hadenet Ghebreab
      • Nico de Graaf
      • Douwe Grijpstra
      • Tom Grijspaardt
      • Ton Grimmius
    • Partners
    • Geschiedenis
    • Diversiteit & Inclusie
    • Kwaliteitsmanagement
    • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • Panteia en Brede Duurzaamheid (SDG's)
      • CO2-uitstoot Panteia in 2022
      • Panteia vermindert CO2-uitstoot
    • ENSR netwerk
  • Webshop
  • Contact
  1. Home
  2. Actueel
  3. Nieuws
  4. Vertragingen op Nederlandse infrastructuur zorgen voor grote economische schade in 2022

Vertragingen op Nederlandse infrastructuur zorgen voor grote economische schade in 2022

De Logistieke Alliantie heeft infrastructurele investeringsprioriteiten voor de Minister, de regio’s en de Tweede Kamer in beeld gebracht. Panteia heeft hiervoor de achterliggende cijfers berekend en gerapporteerd in de Multimodale Infrawijzer.

 

Knelpunten op de weg

De wegvakken met de grootste economische schade voor het vrachtverkeer in 2022 zijn de A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug.

 

Knelpunten voor de binnenvaart

De sluizen met de grootste economische schade voor de binnenvaart in 2022 zijn de sluis bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen.

 

Knelpunten op het spoor 

De spoortrajecten met de grootste economische schade voor het spoorvervoer in 2022 zijn het traject van Essen (Be) naar Kaldenkirchen (bij Venlo), het traject van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en het traject van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.

 

Belangrijkste corridors

Als we naar de belangrijkste corridors voor het goederenvervoer kijken, dan zijn er een aantal corridors die veel economische schade door vertragingen laten zien voor alle drie de modaliteiten: de goederenvervoercorridor Oost tussen Rotterdam en Emmerich, de goederenvervoercorridor Zuidoost tussen Rotterdam en Venlo en de goederenvervoercorridor Zuid tussen Amsterdam en Antwerpen/Vlissingen.

 

Andere toepassingen
Voor goederenvervoer over de weg kan Panteia op basis van de beschikbare data meer gedetailleerde analyses uitvoeren. Ook kan een soortgelijke analyse als voor het vrachtverkeer worden uitgevoerd voor bepaalde regio’s of voor alle verkeer. Ook voor binnenvaart kan Panteia met de gegevens, kennis en modellen die in huis beschikbaar zijn diepgaande analyses uitvoeren. Zie hier voor meer informatie.

 

Lees hier de rapportage.

Meer weten?

Eline Jonkers
Projectmanager
Wouter van der Geest
Projectmanager
Manfred Kindt
Marktmanager
Bredewater 26
2715 CA Zoetermeer
info@panteia.nl
079-322 20 00

Over Panteia
Het team
Onze geschiedenis
Kwaliteitsmanagement

Overig
Webshop
Panteia C02-voetafdruk
Coordinated Vulnerability Disclosure beleid

Op de hoogte blijven?

Volg ons op LinkedIn
Alumni Netwerk